Skip to content

Blogi > Huippuraaka-aineita ja hienovaraista palvelua - The Hotel Maria

Huippuraaka-aineita ja hienovaraista palvelua - The Hotel Maria

Ylellisessä hotellielämyksessä kaikki onnistuu, eikä kiire näy asiakkaille koskaan.
Salilta ja keittiöltä huippuluokan palvelukokemus edellyttää saumatonta yhteistyötä, ja keittiömestareilta intohimoa parhaiden raaka-aineiden löytämiseen.

The Hotel Marian eteen on pysäköity valkoinen limusiini. Sillä voidaan hakea vieraat lentokentältä tai kyyditä heidät helikopterin lähtöpaikalle. Valtaosa Marian ulkomaalaisista vieraista yhdistää Lapin lomaansa pari yötä Helsingissä.

Vuoden lopussa avattu The Hotel Maria on remontoitu 1880 rakennettuun arvokiinteistöön, joka koostuu neljästä erillisrakennuksesta. Jos hotellissa haluaa vierailla incognitona, voi yhden niistä varata täysin itselleen ja saapua autolla omasta portista. 

Sviittejä hotellin 117 huoneesta on 38.

Helsingissä vieraita kiinnostavat brändit, muotoilu ja arkkitehtuuri. Hotellin conciergen Teppo Viiperin suosituksesta he käyvät usein katsomassa Oodi-kirjastoa. 

Vaikka samannäköinen hotelli voisi sijaita monessa muussa Euroopan kaupungissa, Suomessa ylelliseen palvelukokemukseen liitetään ajatus pohjoismaisesta luksuksesta, rauhasta ja harmoniasta. Kaupunkikävelyn jälkeen hotelli tarjoaa rauhallisen tyyssijan, jossa voi nostaa jalat ylös ja heittäytyä palveltavaksi. Valoa ja lämpöä tiloihin tuovat 159 yksilöllistä kattokruunua.

Palvelu on hienovaraista ja huomaamatonta. Se tarkoittaa, että henkilökunta on jatkuvasti asiakkaan saatavilla, muttei liian lähellä.

 

Budjetti sallii kunnianhimon

Kansainvälisen luksushotellin ruokalistalla hummeri ja kaviaari kuuluvat asiakkaiden odotuksiin siinä missä hampurilainenkin, mutta lisäksi Marian keittiömestarit Ville Rainio ja Antti Hokkanen ovat valikoineet menuilleen kotimaisia erikoisuuksia.

Niiden löytämiseksi ei ole säästelty aikaa tai viitseliäisyyttä. 

Vaikka kalastajien ammattikunta hupenee huimaa vauhtia, on hotellille löydetty oma vakikalastaja, joka toimittaa keittiölle villikalaa päivittäin. Kesäksi ravintolalle on varattu Malmille oma peltopalsta, jossa kokit viljelevät vihanneksia, juureksia ja yrttejä. Iso roolinsa keittiössä tulee olemaan myös villiyrteillä, jotka kuuluvat 60 paikkaista fine dining -ravintola Liljaa johtavan Villen ydinosaamiseen.

Aiemmin viiniravintola Apotekia luotsanneelle ja Nomassa työskennelle Villelle hotelliympäristö tarjoaa uudet haasteet ja pelikentän. 

Hotellin toista ravintolaa, brasseriemaista Garden Terracea johtava Antti puolestaan siirtyi Mariaan Hotel Kämpistä.

”Hotellissa työskenteleminen on ravintolassa työskentelyä monipuolisempaa. Aamiaisen, lounaan ja illallisen lisäksi keittiössä toteutetaan paljon erikoistoiveita ja huonepalvelu palvelee asiakkaita vuorokauden ympäri”, Antti sanoo.

Koska kaikki toiveet pyritään toteuttamaan, on tärkeää, että keittiön tarvitseminen raaka-aineiden toimitusvarmuus on turvattu ja täydennykset valikoimaan tapahtuvat nopeasti.

Hotel Maria 42 (2)

Marian toiselle keittiömestarille Ville Rainiolle hotelli on uusi toiminta­ympäristö.

 

Puhtaita marjoja ja villikalaa

Kun sana hotellista alkoi kiiriä, keittiötä lähestyttiin liki 500 tarjouksella. Nyt Poron liha tulee hotelliin Moision tilalta Sodankylästä, ja muikut ovat tutun Pääkkösen pyytämiä. Kesällä merilevää haetaan Ahvenanmaalle viritetystä poijusta. 

Raaka-aineisiin liittyvillä tarinoilla on palvelukokemuksessa iso merkitys. Metro-tukun asiakkuuden
ohella keittiömestarit haluavat tukea kotimaisia tuottajia, jotka kasvattavat luomua ja toimivat mahdollisimman eettisesti. Eettisyys toteutuu paitsi kalastuksessa, myös siinä, että kanan kanssa tarjoiltava ankanmaksa on tuotettu ilman pakkosyöttämistä.

Hotel Maria 39

Vaikka menuja ei ole laadittu Suomi-kärjellä, on lähiruoka tärkeässä roolissa. Koska Suomen brändiin kuuluvat puhdas luonto ja ilma, ovat marjat ja villikala merkityksellisiä valintoja.

”Työ vaatii kuuntelua ja kunnioitusta”

Kokonaisvaltainen ja korkeatasoinen palvelukokemus vaatii ennen muuta osaamista ja yhteistyötä. Hotellin 120 työntekijää puhuvat kaikkiaan 30 eri kieltä. Se tarkoittaa, että monet asiakkaista saavat palvelua omalla kielellään, mutta vielä tärkeämpää on, että keittiö ja sali työskentelevät täydellisesti yhdessä.

”Yhteistyö toimii, kun kaikki tiimissä kuuntelevat ja tukevat toisiaan ja kunnioittavat toistensa tekemistä. On tärkeää, että jokaisella on aito halu tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja kasvaa roolissaan”, Ville sanoo.