Skip to content

Blogi > Eläköön elämä ja festari(t)yö - Helsinki Rock and Roll Oy

Eläköön elämä ja festari(t)yö - Helsinki Rock and Roll Oy

Festarit ovat kesän kohokohta, jolloin nautitaan musiikista, vapaudesta ja hyvästä seurasta. Kokonaisvaltaisessa festarielämyksessä ruoka- ja juomatarjonta ovat yhä isommassa roolissa, ja myös klassiset makkaraperunat tekevät paluun.

Kesä, vapaus ja festarihuuma. Hetki irti arjen vastuista ja mielin määrin aikaa heittäytyä ainutlaatuiseen hurmokseen.

Festarit ovat moniaistillinen kokemus.

”Monille hyvä seura, tunnelma ja ystävien kanssa juhliminen ovat festareilla yksittäisiä esiintyjiä tärkeämpää. Siitä kertoo, että monet ostavat seuraavan kesän festarilippunsa ennen kuin yhtään esiintyjää on julkistettu”, Helsingin Rock and Roll Oy:n toimitusjohtaja Mari Hatakka sanoo.

Helsingin Rock and Roll Oy tuottaa ravintolapalveluita Tavastialle ja sen kyljessä toimivaan Ilves-ravintolaan. Kun artistit siirtyvät kesäksi klubeilta festareille, yritys pakkaa työntekijänsä bussiin ja suuntaa palvelemaan festarikansaa Tuskaan, Ruisrockiin, Provinssiin ja Pori Jazzeille.

Onnistuakseen elämykselliset festarit vaativat hurjasti logistiikkaa, suunnittelua, rakentamista ja työvoimaa. Vaikka ohjelma itsessään olisi upea, huonot järjestelyt voivat pilata parhaankin kokemuksen. 

”Jos illan kohokohta on nähdä Dua Lipa lavalla, fiiliksen voi pilata se, että hampurilaisen pihvi on raakaa tai vessaan joutuu jonottamaan kohtuuttoman pitkään”, Helsingin Rock and Roll Oy:n tapahtumavastaava Maria Silvasto kommentoi.

Hän itse näkisi lempiartistinsa mieluiten Tavastialla, jossa keikkakokemus on festareita intiimimpi.

”Tavastialla artistit pääsevät lähemmäs yleisöä ja suunnittelevat keikan faneilleen ilman kompromisseja. Festareilla taas tavoitteena on viihdyttää laajempaa ja geneerisempää yleisöä”, Maria kuvailee.

 

Burgeri toimii aina

Koska festareilla viihdytään koko illan tai jopa päiviä, ovat ruoka- ja juomatarjoilut tärkeä osa elämystä. Niiden suhteen yleisö on tullut vuosi vuodelta vaativammaksi. Pienten kojujen lisäksi tarjonta on laajentunut à la carteen ja vip-tarjoiluihin, joissa panostetaan esillepanoon ja pöytiintarjoiluun.

Suurin volyymi on silti pikaruoassa.

”Vaikka hampurilaisen tilalle olisi välillä kiva keksiä jotain muuta, olisi siitä luopuminen myyntitilastojen valossa järjetöntä,” Maria sanoo ja jatkaa:

”Kun kysyimme somessa, mitä ihmiset haluaisivat festareilla syödä, vastauksissa toivottiin kaikenlaista raikasta ja terveellistä. Käytännössä festarit ovat kuitenkin omanlainen ympäristönsä ja muutaman drinkin nautittuaan ihmiset suuntaavat burgerille.”

Kun festarit jälkeenpäin tutkivat kävijöidensä tyytyväisyyttä palautekyselyillä, nurinaa tulee erityisesti kaljan hinnasta. Hinnan vertaaminen terassituoppiin ei kuitenkaan ole reilua.

”Oltuaan kesän festareilla töissä, yksi työntekijämme totesi, ettei hän enää koskaan valita kalliista kaljasta, kun hän on nähnyt, kuinka paljon työtä ja järjestelyjä tarjoileminen festareilla vaatii.
Kun ravintolat kootaan tyhjästä muutamassa päivässä, ei kylmän tuopin tai samppanjan tarjoilu kesäkuumalla keskellä peltoa onnistu aivan itsestään”, Maria sanoo.

 

Go Vegan or Die Trying…

Marin ja Marian mukaan festivaalijärjestäjät ovat nykyään varsin valistuneita ympäristö- ja vastuullisuusasioista ja edellyttävät hiilijalanjälkeä pienentäviä toimia myös kaikilta toimijoiltaan. Yksi yleisimpiä vaatimuksia on punaisen lihan vähentäminen ja kasvisruoan suosiminen tarjoiluissa.

Viime kesänä Metro-tukku toimitti Helsingin Rock and Rollin festariruokapisteisiin lähes 50 000 hampurilaissämpylää ja yli 2000 kilon edestä hampurilaispihvejä. Perusburgerin lisäksi tarjolla oli vegaanista burgeria ja halloumiburgeria, joka maistuu vuodesta toiseen myös sekasyöjille. 

Muuttuneet standardit ovat innostaneet festariyrittäjiä uusiin kokeiluihin. Niiden suhteen Maria pitää Tuskan yleisöä erityisen kokeilunhaluisena.

”Tuskassa testaamamme Go Vegan or Die Trying -ruokakojun tuotteet ja Healthy Shit -vihersmoothiet ovat menneet kuin kuumille kiville”, Maria kertoo.

”Festarielämykseen kuuluu karnevalistinen tila, jossa ihmisillä on halu kokea jotain tavallisesta poikkeavaa. Silloin ihmiset ovat vastaanottavaisia niin uusille bändeille kuin ruuallekin. Festariruokakokemusten laajentamisessa Flow Festival on toiminut selvästi uranuurtajana, sillä se on tehnyt ruoasta osan ohjelmaa. Keikka-aikataulujen lisäksi ihmiset miettivät myös sitä, mitä ravintoloita he haluavat illan aikana kokeilla”, Mari sanoo.

Festareilla pankin voi räjäyttää pienetkin oivallukset. Flowssa somehitiksi on noussut esimerkiksi loaded fries, pinkillä majoneesilla maustettu ranskalaisannos. 

Tänä kesänä pankin räjäyttäjä saattaa olla makkaraperunalotto. Se tarkoittaa, että klassiseen festariannokseen voi tuurilla osua myös vegemakkaraa. Salasanaa käyttämällä annoksen saa puhtaasti vegeversiona.

 

Vaikein ennustettava on sää

Somenäkyvyyttä keräävät oivallukset ovat tervetulleita siksikin, että festareilla kylmätilat ovat rajallisia ja tila määrittelee pitkälti, millaisia laitteita keittiössä voi käyttää. 

”Festariruoan on oltava mahdollisimman pitkälle esivalmisteltua, jolloin sen voi tarjoillessa vain lämmittää”, sanoo ravintola Ilveksen ravintolapäällikkö Marko Heinonen, joka vastaa myös 
Helsingin Rock and Roll Oy:n festariruokien suunnittelusta ja toteutuksesta. 

Kylmätilojen rajallisuus vaikuttaa erityisesti juomien varastointiin. Koska kaikkea ei voi ottaa varastoon loputtomasti, on varmistettava sellaisten tuotteiden saatavuus, jotka ehdottomasti eivät saa loppua.

Harva kuitenkaan osasi ennustaa viimekesäisen ananaslonkeron menekkiä. 

Koska myös säämuutokset voivat yllättäen muuttaa juomatilaukset skumpasta punkkuun, on tärkeää, että tukkutilauksia voi täydentää nopeasti lyhyelläkin varoitusajalla. Yllätyksellisten tarpeiden täydentämistä sujuvoittaa se, että Metro-pikatukkuja löytyy ympäri Suomen ja lopussa olevat tuotteet saadaan festareille lisätoimituksina todella nopeasti.

 

Festariystävä tukee ja tauottaa

Helsingin Rock and Roll Oy:ssä tapahtumasuunnittelu työllistää ympärivuotisesti kaksi henkilöä, mutta päätöksentekoon osallistuu isompi tiimi. Yrityksen omien työntekijöiden lisäksi festareilla tarvitaan runsaasti keikkatyövoimaa, jotka osaltaan mahdollistavat festarikokemuksen onnistumisen.

Koska festarityö on hektistä ja usein raskastakin, on yritys palkannut telttoihinsa festariystäviä, joiden tehtävänä on tsempata työntekijöitä, jakaa energiajuomia sekä huolehtia, että kaikki pääsevät tauoille, syömään ja pissalle. 

Silloin myyntipisteiden esihenkilöt voivat keskittyä päätehtäväänsä huolehtimaan palvelun sujuvuudesta.

”Keikkalaisina työskentelee hyvin erilaisia ja monen ikäisiä ihmisiä. Monille heistä festarityö tarjoaa ensimmäisiä työkokemuksia. Festariystävänä tärkein tehtäväni on varmistaa kaikille turvallinen työilmapiiri ja auttaa uhkaavien tai muuten haastavien tilanteiden ratkomisissa. Olen myös ihminen, jolle voi luottamuksellisesti kertoa, jos on väsynyt, ahdistunut tai muusta syystä huonolla fiiliksellä”, myös kovana baarimestarin tunnettu festariystävä Mika Ammunét kertoo. 

Parhaimmillaan festarityö tarjoaa mahdollisuuden nauttia ympäröivästä festarihumusta, vaikka omia suosikkikeikkoja harvoin pääseekään katsomaan. Ravintolapäällikkö Marko muistaa silti Robbie Williamsin Pori Jazz -keikan hienona kokemuksena.

Marialle taas paras kokemus liittyy Unkariin.

”Olimme opintomatkalla Unkarissa järjestettävällä Sziget-festivaalilla ja pääsimme tutun lavamanagerin kanssa päälavan miksaustorniin, josta näimme kymmenten tuhansien ihmisten juhlivan alapuolellamme. Saan suurimmat kicksit siitä, kun näen yleisön massahurmiossa.”