Nyt ei ole aikaa potea maailmantuskaa vaan laittaa hösseliksi, sanoo Akseli Herlevi, joka avaa parhaillaan uusia Naughty BRGR -ravintoloita.
Eletään maaliskuun 2020 viimeisiä päiviä. Ravintoloitsija Akseli Herlevi vastaa puhelimeen kesken tiskaamisen. Virtuaaliravintola Naughty Munchies on ollut avoinna 15 minuuttia. Idea uudesta ravintolakonseptista syntyi lennossa, sillä hallitus ilmoitti ravintoloiden sulkemisesta edellisenä päivänä.
Haastattelun jälkeen Herlevi on kiihdyttänyt vauhtia entisestään. Kauppakeskus Selloon Espooseen on avautunut uusi Naughty BRGR ja toukokuussa avautuu tuotekehitysravintola Sturenkadulle Helsinkiin.
– Itse tykkään hyökkäyspelistä. Nyt kun kaikki muu menevät puolustukseen, on mahdollisuus tehdä rohkeita siirtoja.
Energiaa on turha käyttää murehtimiseen
Naughty BRGR -ravintoloille on kertynyt runsaasti kokemusta ulosmyynnistä jo ennen korona-aikaa. Ravintola on ollut Woltissa jopa Suomen suosituin. Koronan alkutaipaleella ravintola lähetti vessapaperirullan jokaisen tilauksen mukana. Sillä se halusi muistuttaa asiakkaitaan, että täällä ollaan.
Nyt ruokatoimituksia varten mukaan on otettu myös Foodora. Burgerien tilaaminen onnistuu myös Naughty Burgerin omalla, vuosi sitten lanseeratulla sovelluksella, jolla tilatut annokset voi noutaa pikaisesti ravintoloista.
Vaikka korona on kurittanut ravintolatoimintaa, Herlevi ei ole jäänyt potemaan maailmantuskaa, eikä suosittele sitä muillekaan.
– Sanoisin, ettei yrittäjän kannata käyttää energiaa tilanteen murehtimiseen. Itse kuvittelen, että nykytila jää pysyväksi ja meidän on sopeuduttava siihen.
Herlevin hyökkäystekniikan tavoitteena on pystyä kutsumaan lomautettuja työntekijöitä mahdollisimman pian takaisin töihin. Keittiössä henkeä ei ole tarvinnut erityisesti nostattaa, sillä Herlevin mukaan kriisitilanne saa ihmiset tukemaan ja auttamaan toisiaan muutenkin.
Korona muuttaa alaa pysyvästi
Herlevi uskoo koronan muuttavan ravintolakenttää merkittävästi. Yksi iso muutos on, että take awayn osuus ravintolamyynnissä kasvaa pysyvästi.
– Tietenkin ravintoloihin tullaan edelleen elämysten ja seurustelun takia, mutta kun ihmiset nyt oppivat, miten helppoa ja kätevää ruoan tilaaminen on, ei siitä varmasti luovuta koronan jälkeenkään.
Vaikka toiminta tuottaa nyt tappiota, tulisi sitä vielä enemmän, jos ravintola sulkisi ovensa kokonaan.
– Olen optimisti ja uskon ettei ole niin paskaa juttua, ettei siitä olisi jotain hyötyäkin. Siksi nyt on aika kehittää ja testailla. Kun turva-auto sitten lopulta poistuu edestä, meillä on jo renkaat lämpöisenä eikä mene aikaa käynnistellä moottoria.
Akseli Herlevin take away -vinkit
1. Pakkaa annos huolellisesti, ettei se aukea matkalla. Oikein pakattuna burgeri kestää aktiivilämpölaukussa noin 25 minuutin kuljetuksen. Pakkauksissamme ei ole palaakaan muovia ja burgerit säilyvät pahvipakkauksessa biokomposiittikalvon ansiosta.
2. Ruokalähetti edustaa yritystäsi kohdatessaan asiakkaan. Se miten kohtelet lähettiä, vaikuttaa varmasti siihen, kuinka paljon kassi heiluu kuljettaessa.
3. Brändätty pakkaus tai kassiin kirjoitettu viesti on kiva tapa ilahduttaa asiakasta. Kassiin voin myös sujauttaa flyerin tai vaikka tuotemaistiaisia. Olemme jakaneet annosten mukana esimerkiksi tabascoa.