Skip to content

Blogi > Kotimainen ruokakulttuuri ja ravintola-ala parrasvaloihin

Kotimainen ruokakulttuuri ja ravintola-ala parrasvaloihin

Wihuri Metro-tukku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kisojen pääjärjestäjänä on edistämässä kotimaista ruokakulttuuria.

Wihuri Metro-tukku toimii nyt toista kertaa Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen pääjärjestäjänä. Vuoden Kokki Akatemia, Vuoden Tarjoilija -verkosto sekä laaja yhteistyökumppaniverkosto ovat myös mukana tapahtumien toteutuksessa.

Vaikka pääjärjestäjänä toimiminen on melko uusi juttu, niin vahva mukana olo alusta asti kuvaa Metro-tukun roolia kisoissa. Vuonna 1995 Metro-tukku lähti liikkeelle yhtenä pääyhteistyökumppanina, kun ensimmäinen Vuoden Kokki -kisa käytiin. Vuoden Tarjoilija -kilpailu näki päivänvalonsa 2013.

Kun pääjärjestäjän tehtävää tarjottiin Metro-tukulle pari vuotta sitten, oli vastaus selvä, sillä Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut nähdään erityisenä mahdollisuutena edistää kotimaista ruokakulttuuria. Kilpailuiden järjestämisellä voi siis viedä eteenpäin juuri niitä asioita, mihin Metro-tukku kaikella toiminnallaan tähtää.

”Meille pääjärjestäjinä on tärkeää saada vaikuttaa Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen kautta laajasti kotimaiseen ravintola-alaan ja ruokakulttuuriin. Koko alan ja sen tekijöiden esiin nostaminen on meidänkin etumme, sillä tahdomme ravintolayrittäjien menestyvän”, Wihuri Metro-tukun markkinointipäällikkö Fredrik Grahn kiteyttää.

 

Fredrik-Grahn-2022-1

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuiden on tarkoitus lisätä alan houkuttelevuutta työntekijöiden silmissä, mutta auttaa myös kuluttajia muodostamaan läheisemmän suhteen kotimaiseen ruokakulttuuriin. Itse asiassa suomalainen ruokakulttuuri halutaan maailmankartalle eli kansainvälisesti kiinnostavaksi matkailuvaltiksi, jolloin sen positiiviset vaikutukset turismiin ovat selvät. Metro-tukku tunnistaakin suuren vastuunsa, ja mitä kaikkea Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -tapahtumilla voi saada aikaan.

 

Ei vain intohimosta ruokaan

Metro-tukussa ruokaan ja kotimaiseen ruokakulttuuriin suhtaudutaan intohimoisesti. Rakkaus lajiin kumpuaa kuitenkin vahvasta osaamisesta. Metro-tukulla on konkreettista annettavaa Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuiden järjestämiseen, sillä talon sisällä useammalla työntekijällä on oma historiansa kisoissa. Liiketoimintajohtaja Antti Leistén poimi mitalisijat kilpailussa 2000 ja 2003. Vuotta myöhemmin keittiömestari Juuse Mikkonen voitti Vuoden Kokki -kilpailun ja toimii edelleen Vuoden Kokki Akatemian jäsenenä. Sekä kilpailijan että järjestäjän näkökulmat ovat siis tutut.

”Meillä todella on ihmisiä, jotka elävät ja hengittävät näitä kisoja”, kertoo Fredrik.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -tapahtumien projektipäällikkö Heli Kähkölä kokeekin, että Metro-tukun asiantuntijuus ja markkinointiapu ovat helpottaneet myös hänen työtehtäväänsä.

 

Heli-Kähkölä-1080x1080px-1

”On ehdoton hyöty voida ideoida yhdessä pitkin vuotta ja tehdä taustatyötä. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -tapahtumien finaalit ovat kuitenkin vain pieni osa siitä kaikesta, mitä vuoden aikana tapahtuu ja mitä kaikkea näkymätöntä työtä teemme tapahtumien puitteissa”, Heli selventää.

 

Kuin luotu kisajärjestäjäksi

Metro-tukun vahva osaaminen HoReCa-alalla näkyy pääjärjestäjän tehtävässä. Asiakkaiden ja alan ymmärtäminen ovat merkittävä osa Metro-tukun ydintekemistä, joten Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kisojen järjestämisvastuu luontevasti syventää Metro-tukun asiantuntijaroolia alalla entisestään. Halu olla aidosti ravintolayrittäjän työpari heijastuu kisojen järjestämisessä.

”Kisojen vetämisestä on kentällä tullut kiitosta eli niiden merkitys kyllä tunnistetaan. Kyseessä on kuitenkin ammattitapahtumana eräänlainen alan kruununjalokivi, jota ylpeinä vaalimme”, Fredrik iloitsee.

Vaaliminen ei tarkoita paikalleen jäämistä, vaan suunnitelmat kilpailujen kehittämiseksi ovat selkeät. Koska nuoremmalla polvella on ymmärrystä sekä perinteistä että uusista tuulista, on esimerkiksi sosiaalisen median ja digitaalisuuden hyödyntäminen otettu vahvemmin osaksi kilpailuja.

Kisa-ajankohdan vaihdos keväältä syksylle Helsingin Kirjamessuille vie tapahtumaa lähemmäs yleisöä. Lisäksi median suuremman mielenkiinnon herättäminen on tähtäimessä. Uudistuksissa pitää ottaa pieniä askelia, mutta tulevaisuuden visiot ovat suuret. Jatkossakin Metro-tukku haluaa olla isosti mukana Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen järjestämisessä.

”Kotimaisen ruokakulttuurin tekijöineen kuuluu saada ansaitsemansa arvostus ja näkyvyys. Sitä tässä ollaan rakentamassa”, tuumaa Fredrik.

 

Tutustu Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuihin osoitteessa vuodenkokki.fi