Metro-tukulla tehtiin vuonna 2020 merkittäviä parannuksia elintarvikehävikissä. Hävikkiä koitui vertailukelpoisesti 190 000 kiloa vähemmän kuin edellisvuonna, mikä vastaa noin 19 jakeluauton keskimääräistä hyötykuormaa.
Kehitys on varsin kiitettävä huomioiden haasteellisen vuoden, jonka aikana koronavirus riepotteli foodservice-tukkualaa erityisesti maalis-huhtikuussa: kysyntä tippui äkillisesti muutamassa päivässä jopa 60 prosenttia. Tällöin nopeat sopeutumistoimenpiteet koko toimitusketjun osalta olivat isossa roolissa hävikin minimoimisen osalta.
Ennakoitavuus avainasemassa
Hyvien kehityslukujen taustalla on erityisesti ennakoitavuus – hävikin muodostumista simuloidaan ja kohdistettuja toimenpiteitä tehdään muun muassa kampanjoinnilla ja hinnan alennuksilla ennen viimeistä tai parasta ennen -päivää. Tätä työtä edesauttavat modernit sähköiset ennuste- ja tilausjärjestelmät. Tärkeä osa jatkuvaa hävikin hallintaa ovat tietenkin myös järjestelmän takana olevat ihmiset, jotka tekevät omistautunutta työtä myymälöissämme ja varastossamme.
Tukkutoimijana olemme keskeisessä asemassa arvoketjudialogin rakentamisessa. Viime vuodesta alkaen olemme laajentaneet yhteistyötä tavarantoimittajien ja asiakkaiden kanssa. Muun muassa läpinäkyvän kysyntäennusteen jakaminen asiakkailtamme aina tavarantoimittajalle asti on ollut yksi keskeinen konkreettinen tekemisen kohde, joka antaa hyvän lähtökohdan hävikin minimoimiseen toimitusketjussa.
Ruoka-apuun enemmän kuin edellisvuonna
Viime vuonna ruoka-apuun lahjoitettiin vertailukelpoisesti 170 000 kiloa enemmän edellisvuoteen verrattuna. Myytäväksi kelpaamattomien elintarvikkeiden jälkiprosessointi on hyvin olennainen osa vastuullisuutta, sillä toimivissakin toimitusketjuissa hävikin aiheutuminen on miltei itsearvo. Noudatamme myymäksi kelpaamattomien elintarvikkeiden luovutuksissa Ruokaviraston ruoka-apuohjetta. Hyväntekeväisyyden ohella luovutamme elintarvikkeita myös eläinten rehuksi ja teollisten prosessien raaka-aineeksi.
Tämän vuoden tavoitteena on vähentää hävikkiä entisestään arvoketjudialogin lisäämisellä, paremmilla asiakaskohtaisen kysynnän ennusteilla sekä optimaalisilla tuotteiden toimitusteillä. Elintarvikehävikin vähentäminen on paitsi iso vastuullisuusteko myös merkittävä arvoa lisäävä tekijä arvoketjuun. Siitä hyötyvät niin tavarantoimittajamme, asiakkaamme kuin kuluttajatkin.
Teksti ja kuva elintarvikkeiden polusta: Antti Kurhela, toimitusketjun hallinnan päällikkö, Wihuri Oy Aarnio Metro-tukku
Tämä blogikirjoitus on osa valtakunnallista Rakasta joka murua -kampanjaa, jonka tavoitteena on kannustaa toimiin hävikin hillitsemiseksi ja biojätteen lajittelun parantamiseksi. Rakasta joka murua -kampanjan toteuttavat ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä Suomen Kiertovoima ry ja Suomen Kuntaliitto. Kampanjassa ovat mukana myös Suomen ympäristökeskus, Kuluttajaliitto, Suomen biokierto ja biokaasu ry, Elintarviketeollisuusliitto ry, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry sekä Päivittäistavarakauppa ry. Tällä viikolla kampanjassa nostetaan esiin kaupan työtä teeman parissa. Lue lisää kampanjasta PTY:n sivuilta