Tunnetusti Lontoosta ruokatrendit saapuvat viidessä vuodessa Suomeen. Tähän juttuun on koottu syyskuun Lontoon vierailulta, johon sisältyi Speciality & Fine Food Fair -tapahtuma, tärkeimmät havainnot. Nappaa tästä ajoissa trendit ja hio konseptisi ajankohtaiseksi.
Paras tapa saada asiakas saapumaan uudelleen, ovat elämysten luominen.
Asiakkaan huomiointi jo ennakkoviesteissä tai allergeenien osalta heti vierailun alussa käynnistää miellyttävän palvelukokemuksen. Rentous saa näkyä eli omat vaatteet tarjoilijoilla yhtenäisten univormujen sijaan toimivat mainiosti.
Menusta saa tehdä persoonallisen ja takakanteen voi versioida eri sisältöjä siitä, miten ja ketkä ravintolan ovat perustaneet. Tuotteista on tarinaa sekä siitä, mistä annokset ovat tehty että mitkä ovat raaka-aineiden alkuperät. Kyseessä ei ole vastuullisuusasia, vaan nimenomaan tarinallistaminen.
Nuorin sukupolvi janoaa enemmän tietoa, mutta vähemmän prosessointia.
Puhdas ruoka ja prosessoimattomuus ovat Z-sukupolven suosiossa, mikä näkyy erityisesti kasviproteiineissa. Pavut ja linssit voittavat lihankorvikkeet, joiden myynti on jo laskussa. Nuorten suhtautuminen laboratoriolihoihin taas on avoimempaa kuin vanhemmilla sukupolvilla.
Kännykät kädessä kasvanut sukupolvi on tietoisempi ja kyvykäs löytämään tietoa nopeasti. He arvostavat vastuullisuutta ja ovat aidosti kiinnostuneita ravintolan ideologiasta. Vastuullisuudesta ei voi puhua vain listana tekoja, vaan toiminta pitää selittää auki ja perustella.
Kun epävarmuus vallitsee monella osa-alueella, halutaan vaikuttaa omaan olotilaan mahdollisimman myönteisesti.
Kreikka, Italia ja Espanja ovat suosittuja keittiöitä, jotka antavat lupauksen terveellisyydestä, tuttuudesta ja turvallisuudesta ripauksella nostalgiaa. Street foodissa näkyy myös Välimeren eteläiset ja itäiset alueet. Lisäksi Kaukoitä eli Nepal, Thaimaa ja Intia, ovat näkyvillä.
Hunaja tuotteessa kuin tuotteessa on nousussa terveellisten vaikutustensa ansiosta. Pistaasi jatkaa voittokulkuaan levittäytyen makeista herkuista myös suolaisiin. Terveysshoteissa inkivääri on saanut rinnalleen kurkuman ja kombucha pitää pintansa. Kofeiiniton yrttitee kiinnostaa täsmäiskuna esimerkiksi uneen tai keskittymiseen. Alkoholittomien juomien suosio kasvaa edelleen.
Ravintolaa ei tarvitse miettiä vain ravintolana, vaan tuo se osaksi kokonaisuutta.
Tuo ennakkoluulottomasti ravintolan yhteyteen jotain, mikä on sinulle merkityksellistä. Yhdistämällä kaksi asiaa uudella tavalla ollaan innovaatioiden äärellä.
Houkuttele visuaalisuudella, mutta älä tee numeroa vegaanisuudesta. Hyvin tehty ja maukas vegaaninen ruoka myy maullaan eikä tee kasvipohjaisista raaka-aineista koko identiteettiään.