Skip to content

Blogi > Trendejä Lontoosta – ravintoloiden uudet näkymät

Trendejä Lontoosta – ravintoloiden uudet näkymät

Tunnetusti Lontoosta ruokatrendit saapuvat viidessä vuodessa Suomeen. Tähän juttuun on koottu syyskuun Lontoon vierailulta, johon sisältyi Speciality & Fine Food Fair -tapahtuma, tärkeimmät havainnot. Nappaa tästä ajoissa trendit ja hio konseptisi ajankohtaiseksi.

 

Elämyksiä yksityiskohtia myöten

Paras tapa saada asiakas saapumaan uudelleen, ovat elämysten luominen.

 

Panosta palveluun

Asiakkaan huomiointi jo ennakkoviesteissä tai allergeenien osalta heti vierailun alussa käynnistää miellyttävän palvelukokemuksen. Rentous saa näkyä eli omat vaatteet tarjoilijoilla yhtenäisten univormujen sijaan toimivat mainiosti.

 

Menulla johdatetaan tarinoiden ääreen

Menusta saa tehdä persoonallisen ja takakanteen voi versioida eri sisältöjä siitä, miten ja ketkä ravintolan ovat perustaneet. Tuotteista on tarinaa sekä siitä, mistä annokset ovat tehty että mitkä ovat raaka-aineiden alkuperät. Kyseessä ei ole vastuullisuusasia, vaan nimenomaan tarinallistaminen.

 

Z-sukupolven uudet toiveet

Nuorin sukupolvi janoaa enemmän tietoa, mutta vähemmän prosessointia.

 

Vähemmän on enemmän

Puhdas ruoka ja prosessoimattomuus ovat Z-sukupolven suosiossa, mikä näkyy erityisesti kasviproteiineissa. Pavut ja linssit voittavat lihankorvikkeet, joiden myynti on jo laskussa. Nuorten suhtautuminen laboratoriolihoihin taas on avoimempaa kuin vanhemmilla sukupolvilla.

 

Syvempää ymmärrystä vastuullisuudesta

Kännykät kädessä kasvanut sukupolvi on tietoisempi ja kyvykäs löytämään tietoa nopeasti. He arvostavat vastuullisuutta ja ovat aidosti kiinnostuneita ravintolan ideologiasta. Vastuullisuudesta ei voi puhua vain listana tekoja, vaan toiminta pitää selittää auki ja perustella.

 

Hyvinvoinnin megatrendi jatkuu

Kun epävarmuus vallitsee monella osa-alueella, halutaan vaikuttaa omaan olotilaan mahdollisimman myönteisesti.

 

Terveellinen Välimeren ruokavalio

Kreikka, Italia ja Espanja ovat suosittuja keittiöitä, jotka antavat lupauksen terveellisyydestä, tuttuudesta ja turvallisuudesta ripauksella nostalgiaa. Street foodissa näkyy myös Välimeren eteläiset ja itäiset alueet. Lisäksi Kaukoitä eli Nepal, Thaimaa ja Intia, ovat näkyvillä.

 

Hittituotteet hyvään oloon

Hunaja tuotteessa kuin tuotteessa on nousussa terveellisten vaikutustensa ansiosta. Pistaasi jatkaa voittokulkuaan levittäytyen makeista herkuista myös suolaisiin. Terveysshoteissa inkivääri on saanut rinnalleen kurkuman ja kombucha pitää pintansa. Kofeiiniton yrttitee kiinnostaa täsmäiskuna esimerkiksi uneen tai keskittymiseen. Alkoholittomien juomien suosio kasvaa edelleen.

 

Ulos pelkän ravintolan raameista

Ravintolaa ei tarvitse miettiä vain ravintolana, vaan tuo se osaksi kokonaisuutta.

 

Yhdistä intohimot

Tuo ennakkoluulottomasti ravintolan yhteyteen jotain, mikä on sinulle merkityksellistä. Yhdistämällä kaksi asiaa uudella tavalla ollaan innovaatioiden äärellä.

 

Brändää näyttävästi, mutta keskity oikeisiin asioihin

Houkuttele visuaalisuudella, mutta älä tee numeroa vegaanisuudesta. Hyvin tehty ja maukas vegaaninen ruoka myy maullaan eikä tee kasvipohjaisista raaka-aineista koko identiteettiään.