Skip to content

Blogi > Yhdessä lippulaivatukun arvoinen valikoima

Yhdessä lippulaivatukun arvoinen valikoima

Metro-tukulle hyvä yhteistyö tavarantoimittajien kanssa mahdollistaa asiakkaita palvelevan valikoiman. Konepajalle avautuva lippulaivatukku on vienyt yhdessä tekemistä uudelle tasolle, kun koko alaa uudistavaa valikoima- ja palvelukokonaisuutta luodaan.

”Lippulaivatukun vau-efekti syntyy kokonaisuudesta: sijainti, miljöö, visuaalinen näyttävyys, asiakaspalvelu ja erottautuva valikoima. Kuitenkin toimintamme tukkuna pohjautuu asiakkaita parhaiten palvelevien tuotteiden tarjoamiseen. Teollisuuden rooli mahdollistamassa halutunlaisen valikoiman rakentamista on todella tärkeä”, sanoo Wihuri Metro-tukun B2C liiketoiminta- ja hankintajohtaja Riku Nykänen.

Konepajan lippulaivatukun suunnittelussa on ensi hetkistä asti ollut selvää, että valikoimalla on iso rooli, mikä vaatii syvempää yhteistyötä tavarantoimittajien kanssa.

”Olemme päättäneet rakentaa tukun, joka kaikin tavoin palvelee ravintola-asiakkaitamme eikä tyydy toistamaan totuttuja polkuja. Näin laajoja uudistuksia ei voi toteuttaa ilman tiivistä yhteistyötä teollisuuden kanssa. On palkitsevaa yhdessä näyttää suuntaa koko alalle.”

 

Valikoimastrategia kirkkaammin esillä Konepajalla

Metro-tukun noin 800 tavarantoimittajaa antavat monia mahdollisuuksia valikoimalle, jolloin kyse on lopulta valitun suunnan toteuttamisesta.

”Valikoimastrategiamme näkyy Konepajalla entistä selkeämmin ravintola-asiakkaille suunnattuina tuotteina ja palveluina. Tuotteet ovat tarkasti valikoituja kohderyhmää ajatellen, ja yhdistävät kaikille tuttuja brändejä sekä pienempiä ja tuntemattomampia tavarantoimittajia niin kotimaasta kuin maailmaltakin.”

Tuoretuotteet muodostavat valikoiman kärjen, ja niissä uudenlainen yhteistyö tavarantoimittajien kanssa tulee parhaiten esiin.

”Tuorevalikoima itsessään tulee olemaan Suomen huippua, ja tavarantoimittajayhteistyöllä ammattitaitomme näissä tuoteryhmissä korostuu. Konepajalle tulevat kala- ja lihayhteistyökumppani, Kalavapriikki ja Roslund, pitämään tuoretiskejä, joiden kautta asiakkaat saavat aivan uudenlaista palvelua niin valikoiman kuin ammattitaidonkin osalta.”

Heviosasto ja leikatut juustot ovat myös tuorepuolen vetonauloja myymälässä. Viinihuone palvelee laadukkailla tuotteilla tuotteilla ja osaamisella. Metro-tukku kehittää portfoliotaan jatkuvasti niin oman maahantuonnin kuin alan toimijoiden kanssa.

”Konepajalla löytyy kaikki ravintola-asiakkaille tärkeät tuotteet. Lisäksi valikoimassa ei ole vain parasta lautasen päälle, vaan oman tuontimme astioilla saa kaunista annosten allekin.”

 

Konepaja-rakentuu-1000X500

 

Erilaistuminen päivän sanana

Lippulaivamyymälältä odotetaan erityisesti tuotteita, joilla erottaudutaan.

”Tarkoitus on tarjota sekä tuttuja ydintuotteita että eksklusiivista kokemusta perinteisissä tuotekategorioissa. Hankinnan näkökulmasta lippulaivan valikoima on ollut herkullinen projekti, sillä se on sallinut hulluttelua. Olemme lähteneet siitä, että rohkeus saa näkyä tukussa.”

Eksklusiivisuutta valikoimaan tuovat erityisesti Metron oman maahantuonnin tuotteet.

”Metron oma merkki tarjoaa tuotteita, joilla voi helposti erilaistua. Liityimme alkuvuonna Euroopan suurimpaan tukkuverkostoon ECD:hen (European Catering Distributors), mikä osaltaan tuo lisää kansainvälisyyttä valikoimaan, kun meillä on monipuolisemmat kontaktit ulkomaisiin tavarantoimittajiin.”

Lippulaivamyymälän idea ei kuitenkaan ole nojata pelkästään erikoisuuksiin, vaan tarjota kaikki yhdestä paikasta.

”Yhdessä tavarantoimittajien kanssa olemme rakentamassa Konepajan tukusta paikkaa, jonka valikoima lunastaa asiakkaidemme luottamuksen kokonaisuutena. Asiakas ei joudu miettimään, että hän ostaa täältä jotakin ja toisaalta muut tarvitsemansa raaka-aineet. Lippulaivatukusta on tarkoitus saada kaikki tarvittava, mikä on kaikkien tukku-uudistuksiemme päämäärä.”

Asiakaslähtöisyys näkyy myös Metron omassa merkissä, jonka uudet konseptit vastaavat tutkittuihin tarpeisiin.

”Metron oma merkki uudistui alkuvuodesta asiakaslähtöisesti, ja tuotteet vastaavat tutkittuihin tarpeisiin. Uusissa tuotekonsepteissamme tavarantoimittajilla on iso rooli. Esimerkiksi täysin uusi valikoimakonseptimme Metro Vegan on sateenvarjo, jonka sisällön eri tavarantoimittajat luovat.”

 

Yleisilme pikatukku small

 

Ei vain yhden ostokerran kokemus

Nykänen kokee, että lippulaivan suunnittelu on hyvällä tavalla auttanut koko Metro-tukun organisaatiota ajattelemaan uudella tavalla. Samaa uudistushenkeä halutaan välittää Konepajan tukussa eteenpäin.

”Haluamme auttaa asiakkaitamme uudistumaan ja löytämään valikoimasta tuotteita valmiin ostoslistan ulkopuolelta. Tuomalla asiakkaille uusia tuotteita ja uusia tapoja toimia, toivomme ratkaisevamme tarpeita, joita asiakkaat eivät ole edes tienneet omaavansa.”

Lippulaivatukku tarjoaa sekä hengähdystä ravintola-arjen keskelle että inspiraatiota innovoida.

”Tukkuun tulee paljon näyttäviä elementtejä, mutta valikoima kruunaa kokonaisuuden eikä siitä tulisi yhtä vaikuttava ilman hyvää yhteistyötä tavarantoimittajiemme kanssa.”

____________________________________________________________________________

Tavarantoimittajamme jakoivat ajatuksiaan tukkualan suunnasta ja yhteistyöstä Metro-tukun tulevassa lippulaivatukussa.

 

Mika Lund, myyntipäällikkö Eckes-Granini Finland Oy Ab

”HoReCa-alalla on huimasti kasvumahdollisuuksia ja Konepajan tukku on hyvä tuulahdus markkinaan. Asiakkaat kaipaavat selvästi yhä enemmän valmiita ratkaisuja, jotka helpottavat heidän liiketoimintaansa. Eckes-Granini pyrkii tekemään joustavasti tuotteita, joita asiakkaat tutkitusti haluavat. Metro-tukun kanssa voimme vastata ketterästi uusiin tarpeisiin ja puhuttelevasti lanseerata tuotteita Konepajalla. Lippulaivatukussa on mahdollisuus kohdata tuotteet sekä konseptit elämyksellisemmin, mikä on loistavaa. Tämä tuo raikasta ilmettä koko markkinaan.”

 

Henna Mattila, Key Account Manager Huhtamäki Foodservice Nordic Oy

“Metro-tukun lippulaivamyymälä Konepajalla tuo tervettä kilpailua alueelle. Tavarantoimittajille se antaa hyvät puitteet kertoa tuotteista ja niiden käyttötarkoituksista paremmin. Take awayn suosion räjähdettyä kertakäyttöastioiden kysyntä on kasvanut hurjasti, ja on tärkeää, pystyä tuomaan selvästi esiin, mitkä tuotteet toimivat parhaiten missäkin tilanteessa.

Konepajan tukussa myös tietoa vastuullisuudesta pystyy välittämään tehokkaammin. Voisi tiivistää, että lippulaivamyymälässä panostetaan siihen, että oikeat ratkaisut löytyvät helposti jokaiselle asiakkaalle.”

 

Jari Korhonen, toimitusjohtaja Kalavapriikki

“Yli kymmenen vuotta kotimaisessa tukkumarkkinassa on ollut nähtävissä murrosta. Metro-tukku tuo nyt isosti alalle eurooppalaista ilmiötä, jossa yleistukkukauppa ottaa huomaansa erikoistukkumaista osaamista. On tärkeää, että Konepajan tukussa on tietyissä tuoteryhmissä palvelua, joka tuo asiakkaalle lisäarvoa. Asiakas saa tukkukäynnistä enemmän irti kuin ennen.

Uskon, että me tavarantoimittajat yhdessä Metro-tukun kanssa pystymme elämään hetkessä niin, että autamme asiakkaita reagoimaan nopeasti muutoksiin ja kehittämään ajankohtaisia trendejä entistä vahvemmin.”

 

Marko Jyrkiäinen, Business Manager Meira

”Parempia ja huonompia aikoja riittää, mutta syödä pitää aina. HoReCa-alan haasteista huolimatta laadun pitää olla aina kohdillaan. Konepajan lippulaivatukussa varmasti yhdistyy ensiluokkaiset tuotteet ja henkilökohtainen apu. Entistä tiiviimmällä yhteistyöllä Metro-tukku ja me teollisuuden edustajat pystymme tukemaan asiakkaita, jotta he saavat luotua herkullisen sekä houkuttelevan paketin.

Näkisin Konepajan myös nopean asioinnin tukkuna keskusta-alueen toimijoille. Kun tarvitsee jotakin pikana, sen myös saa pikana.”

 

Piia Töllinen, myyntijohtaja Lantmännen Unibake

”Tukkumarkkinassa on nähtävissä enemmän erikoistumista. Metro-tukun lippulaivatukusta kuullessani ensimmäinen ajatus oli, että juuri tämä onkin puuttunut kentästä. Pääkaupunkiseudulle mahtuu uusia palveluita, kilpailua ja freesausta, mitä elämyksellinen lippulaivamyymälä tuo mukanaan. Lippulaivatukku tulee aktivoimaan asiakkaita uudella tavalla.

Konepajan tukussa viisaasti panostetaan meihin kumppaneihin, koska yhdessä ymmärrämme asiakkaiden tarpeita ja sesonkeja vielä paremmin. Konepajalla voimme tuoda ratkaisuja ravintola-asiakkaille sekä kehittämällä että konseptoimalla uutta.”

 

Kimi Roslund, toimitusjohtaja Lihakauppa Roslund

”Lähitulevaisuus on edelleen vaikeasti ennustettavissa HoReCa-alalla. Konepajan tukku tuo meidän tavarantoimittajien kanssa markkinaan takaisin palvelukulttuuria, jossa muodostetaan syvempiä asiakassuhteita ja asiakkaiden tarpeisiin pystytään vastaamaan vielä tarkemmin.

Roslundilla on vahva tuotekehityspuoli. Konepajalla toimimme asiakaspinnassa, mikä auttaa suunnittelemaan tuotteita, mitä alalla tarvitaan. Räätälöidyillä liharatkaisuilla voimme helpottaa ravintoloiden työvoimapulaa, kun raaka-aineet on mahdollista saada pitkälle jalostettuina ravintoloihin. Lippulaivatukku tuo palveluillaan lisäarvoa tukkukävijöille.”