Suomalainen ravintolakävijä ei katso epäsiistejä wc-tiloja läpi sormien. Peräti 65 prosenttia ei palaa ravintolaan, jos visiitti wc:n puolella on ollut epämiellyttävä. Lähes 80 prosenttia ajattelee huonosti hoidettujen wc-tilojen kertovan myös keittiön epähygieenisyydestä.
Tämä kävi ilmi, kun Metsä Tissue tutki ennen koronapandemian alkamista suomalaisten käsityksiä ravintoloiden wc-tiloista.
“Wc-tiloilla, niiden varustelulla ja hoidolla on siis todellakin merkitystä. Eikä tilanne tule muuttumaan tulevaisuudessakaan. Hygieenisyyden merkitys kasvaa edelleen”, Metsä Serlan markkinointipäällikkö Julia Laaksonen sanoo.
Suomalaisista 86 prosenttia pesee kätensä saippualla wc-käynnin yhteydessä ja valtaosa haluaa kuivata kätensä paperiin. Niinpä kävijämääriin nähden oikein mitoitetut saippuan ja paperin annostelijat ovat ensiarvoisen tärkeät.
Katrin-hygieniaratkaisu wc-tilassa luo parhaan mahdollisen kävijäkokemuksen, jossa puhtaudestaja tyylistä ei tarvitse tinkiä. Kun ratkaisu on mukautettu tilojen kävijämääriin, on helppo luoda viihtyisä ympäristö, jossa kävijä tuntee olevansa arvostettu.
1) Toimivat ja oikean kokoiset annostelijat
Saippuaa ja paperia on oltava sopivasti wc-kävijöihin nähden. Varmista, että wc-tilat pysyvät siisteinä ja tarvikkeita on tarjolla koko ravintolan aukioloajan.
2) Paperipyyhkeitä käsien kuivaamiseen
Paperi on THL:n virallisen käsienpesuohjeen mukainen käsien kuivaustapa. Ravintola-asiakkaista lähes 70 prosenttia haluaa kuivata kätensä paperipyyhkeeseen.
3) Wc-tilojen viihtyisyys ratkaisee
Siistit, viihtyisät ja raikkaalta tuoksuvat wc-tilat parantavat mielikuvaa koko ravintolasta. Hyvin hoidetut wc-tilat tekevät koko ravintolaelämyksestä paremman 87 prosentin mielestä.