Skip to content

Blogi > Viinitrendit 2026 – mitä ensi vuonna kaadetaan laseihin?

Viinitrendit 2026 – mitä ensi vuonna kaadetaan laseihin?

Mistä on viinivuosi 2026 tehty? Metro-tukun viiniasiantuntija Juha Lihtonen arvioi viinimaailman näkymät ja mahdollisuudet ravintoloille.

 

Megatrendinä hyvinvointi

Kulutustottumukset ovat muuttumassa verrattain nopeasti niin Suomessa kuin maailmallakin. Digitaalinen vallankumous on aikaansaanut terveyden vaalimisen megatrendin, joka näkyy alkoholittomien juomien suosion räjähdysmäisenä kasvuna. Älylaitteilla omaa terveyttä voi valvoa ympäri vuorokauden. Vaikka niiden tarjoama diagnostiikka ohjaa terveydelle suotuisiin juomavalintoihin, on viinillä edelleen paikkansa ravintolakokemuksen täydellistäjänä. Viinien mahdollistamat elämykset ja uuden kokeminen tukevat myös kokonaisvaltaista hyvinvointia.

 

Hinnan ohjaamana

Muutoksessa suosia alkoholittomia vaihtoehtoja näkyy terveystrendin ohella myös sukupolvien välinen murros. Vaikka nuorten aikuisten parissa viinin kulutus keskittyy määrän sijaan laatuun ja mielenkiintoa herättäviin viineihin, kuten nousussa oleviin oranssiviineihin, on hinta yhä kaikkein määräävin tekijä viinivalintaa tehtäessä. Ravintoloissa, joissa viinien hinnoittelukate on maltillinen ja valikoima mielenkiintoinen, viinin myynnissä on nähtävissä elpymisen merkkejä.

 

Arjesta poikkeavaa

Asiakkaat hakevat ravintoloista arjesta poikkeavia kokemuksia paitsi ruokien myös viinien osalta. Laseittain tarjottavia valtavirrasta poikkeavia viinejä, joihin ei Alkossa törmää tai ei uskalla tarttua, ovat hyvän tarjoilijan tai sommelierin suosittelemina houkuttelevia kokeilla ja yllättyä. Juuri yllätyksellisyyttä ja elämyksellisyyttä ravintoloiden tulisi pystyä asiakkailleen tarjoamaan, ja siinä kiehtovalla viinivalikoimalla on keskeinen rooli.

 

Katseet Ranskaan, Portugaliin ja Espanjaan

Italian punaviinien ja riesling-viinien pitkään jatkunut suosio ja kasvu on taittunut. Ne ovat saaneet haastajat Ranskasta ja Iberian niemimaalta. Mielenkiintoiset vähemmän tunnetut lajikeviinit Languedoc-Roussillonin alueelta Ranskasta tarjoavat erinomaisen hinta-laatusuhteen samoin kuin Portugalin poikkeuksellisen moninainen kirjo persoonallisia, eksoottisista lajikkeista tuotettuja viinejä. Espanja tekee nousua vähemmän tunnettujen alueiden viineillä ja lajikkeilla. Näitä edustavat ennen kaikkea Luoteis-Espanjan eloisan raikkaat viinit Bierzosta, Rias Baixasista ja Baskimaasta.

 

Chardonnayt yllättävät

Raikkaiden valkoviinien ohella myös tyylikkään tammiset valkoviinit tekevät paluuta. Yllättäjiin lukeutuvat Burgundin kalliita viinejä kampittavat chardonnayt Itävallasta, Pohjois-Italiasta ja uudesta maailmasta. Punaviineissä kiinnostus kohdistuu Italian Piemonten suosiota nauttineiden viinien jalanjäljillä enenevissä määrin kepeämpiin, eloisan ryhdikkäisiin ja raikkaan marjaisiin punaviineihin.

 

Rosee vahvistuu edelleen

Kesäsesonkiin painottuva roseeviinien trendi jatkuu myös ensi vuonna, ja tulee näkymään edellistä vuotta vahvemmin myös kuohuviineissä – crémanteissa ja proseccoissa. Samppanjoiden osalta kiinnostus kohdistuu pientuottajasamppanjoihin.

 

Luomuviineillä ei erotuta

Viime vuosina keskusteluissa vahvasti esillä olleet luomu- ja vegaaniviinit ovat väistyneet. Etenkin luomuviinien käsitteestä on tullut pikemmin normi kuin poikkeus. Osin tämä johtuu siitä, että tuottajat ovat joutuneet lisäämään läpinäkyvyyttä viestinnässään ja osin siitä, että tuottajien ainoa erottautumiskeino kovassa kilpailussa on heidän viinitarhojen kasvupaikkansa ja terroir, jonka vaalimiseksi he tekevät kaikkensa välttääkseen lisäaineiden käytön ja tuottaakseen viininsä mahdollisimman luonnonmukaisesti.

 

Alkoholittomuuden uudet muodot

Alkoholittomien viinien kysyntä kasvaa, mutta ne saavat rinnalleen uusia gastronomisia juomavaihtoehtoja. Viime vuonna arvioimme, että laadukkaat kuohuvat teet nousevat ja ne jatkavat kategorian mielenkiintoisimpina suunnannäyttäjinä. Sen sijaan 8-prosenttisille ”kevytviineille” ei ravintoloissa ole edelleenkään vuonna 2026 kysyntää.

 

Minkälaisella viinitarjonnalla ravintola menestyy vuonna 2026?

  • Ruokatuotetta ja liikeideaa tukevalla
  • Laajuudeltaan helposti hallittavalla
  • Sesonkien mukaan uudistuvalla
  • Tarjoamalla mielenkiintoisia ”uusia” lajikeviinejä nousevilta viinialueilta
  • Epäahneella viinihinnoittelulla
  • Tarinallisilla viineillä, jotka sytyttävät henkilökunnan hurmaamaan asiakkaat