Wihuri Metro-tukku blogi

Viinibaari Apotekista Vuoden viiniravintola – menestyksen resepti on yhteistyö

Kirjoittanut Wihuri Metro-tukku | 30.11.2020 10:35

Carelia Ravintolat ja Wihuri Metro-tukku tekevät poikkeuksellisen tiivistä yhteistyötä. Esimerkiksi ravintoloiden ruokalistoja kehitetään yhteistuumin. Yhdessä tekeminen on tuonut myös tulosta, kuten Vuoden viiniravintola -tittelin juuri avatulle Viinibaari Apotekille.

“Onhan tämä ihan mielettömän hieno kunnianosoitus: Kolmen kuukauden aukiolon jälkeen Vuoden viiniravintola -titteli. Nöyräksi vetää”, Viinibaari Apotekin keittiömestari Ville Rainio myhäilee.

Marraskuussa saatu huomionosoitus tuntuu enemmän kuin hyvältä.
“Titteli tuli todella täydellisenä yllätyksenä”, Carelia Ravintoloiden toimitusjohtaja Anders Löfman jatkaa.

Moni pitää normaalina ravintoloiden vauhdikastakin kiertonopeutta: Uusia ravintolakonsepteja syntyy ja yhtä nopeasti niitä myös kuolee. Löfmanin luotsaamat Tin Tin Tango, Carelia Brasserie, Ravintola KuuKuu ja Ravintola Kuu ovat kuitenkin helsinkiläisen ravintolamaailman vakiintuneita tähtiä. Niillä on parhaimmillaan jo useamman kymmenen vuoden taival takanaan. Kesäkuun alussa ovensa avannut Viinibaari Apotek on ryhmän uusin tulokas.

“Meillä jaetaan vastuuta ja valtaa läpinäkyvästi ja laajasti koko yrityksessä. Henkilöstön osaamisen ja potentiaalin esiintuominen ja kehittäminen ovat näkyvä osa toimintaa. Kaikki toiminta tähtää siihen, että asiakas kokisi iloa vieraillessaan meillä”, Carelia Ravintoloiden toimitusjohtaja Anders Löfman sanoo.

Mikä on menestyksen salaisuus?
“Pitkäjänteisyys. Teemme useimmiten jopa 15–20 vuoden vuokrasopimuksia, ja se pitää toimitilakulut kohtuullisina. Niinpä voimme satsata raaka-aineisiin ja parhaaseen henkilökuntaan. Tekemisemme on kunnianhimoista, hinta-laatusuhde on asiakkaan puolella”, Löfman listaa.

Pitkäjänteisyyden lisäksi Löfman nostaa luottamuksellisen yhteistyön tärkeäksi menestystekijäksi. Carelia Ravintolat tekeekin poikkeuksellisen tiivistä yhteistyötä Wihuri Metro-tukun kanssa.

“Usein tulee soiteltua ensimmäisen kerran jo aamulla töihin ajaessa ja uudestaan pitkin päivää”, avainasiakaspäällikkö Jouni Jyrä Wihuri Metro-tukusta sanoo.

“Jouni on miehemme Wihurin päässä, vaikka ei meidän palveluksessa olekaan. Kehitämme yhdessä Wihurin kanssa esimerkiksi ravintoloidemme ruokalistoja ja järjestämme annosten maistelutilaisuuksia. Pääsemme testaamaan uusia tuotteita jo pari kuukautta ennen kuin ne tulevat myyntiin. Pidämme siis Jounin kiireisenä”, Löfman sanoo.

“Carelia Ravintoloista heijastuu hienosti perhefiilis ja pieni, välitön organisaatio. Kaikki tekevät omaa juttuaan, mutta puhaltavat samalla yhteen hiileen. Se näkyy kaikessa ja joka tasolla. Siksi heidän kanssaan on myös hienoa saada tehdä yhteistyötä”, Jyrä sanoo.

“Carelia Ravintoloiden ja Wihuri Metro-tukun yhteistyö pohjautuu luottamukseen ja on enemmän kuin tukun ja ravintolan perustyötä. Tätä tehdään yhdessä, intohimolla ja vahvasti sitoutuneina puolin ja toisin”, avainasiakaspäällikkö Jouni Jyrä Metro-tukusta sanoo.

 

Johtamisen perustana vahva brändäys

Löfmanin opit menestyneiden ravintoloiden johtamisessa pohjaavat eteläafrikkalaisen André Parkerin kehittämiin ajatuksiin maailmanluokan organisaatioista. Löfman on soveltanut ne Carelia Ravintoloille sopivaksi.

Seitsemän kohdan lista asettaa korkeat tavoitteet. Ensinnäkin kaikki toiminta tähtää siihen, että asiakas kokisi iloa vieraillessaan Carelia Ravintoloissa. Toiseksi kaikkien päätösten perustana on aina strateginen suunnitelma. Toiminta on mietittyä ja harkittua.

“Kolmantena listassa on valta ja vastuu. Sitä jaetaan meillä läpinäkyvästi ja laajasti. Esimerkiksi keittiömestarimme johtavat keittiötään kuin omiaan. Se on meidän ehdoton vahvuutemme.”

Ja siitä päästään henkilöstön potentiaaliin: sen esiintuominen on johtamisen perusta kaikilla tasoilla.

“Meillä kaikkien ääntä kuunnellaan ja kaikki saavat ehdottaa uutta”, Löfman sanoo.

Viides teesi on jatkuva toiminnan kehittäminen ja kehittyminen. Ne ovat näkyvä osa Carelia Ravintoloiden toiminnan suunnittelua. Mitään ei tehdä siksi, että niin on tehty ennenkin.

“Kuudes teesi koskee myös yhteistyötä Wihuri Metro-tukun kanssa. Me haluamme, että kaikki sidosryhmämme tekevät työtä yhteisen tavoitteen eteen. Tärkein kohta on brändi ja sen vaaliminen: Jokaisen ravintolan brändi on ulospäin uniikki, lisäksi me brändäämme tietoisesti myös sisäisesti tekemisemme”, Löfman sanoo.

Viinibaari Apotekin ravintolapäällikkö Modi Abdelgayed (vas.) on työskennellyt Carelia Ravintoloilla jo 10 vuotta. Keittiömestari Ville Rainio aloitti vasta Apotekin avautuessa.

 

Ruokalistan suppeus on positiivinen haaste

Löfmanin johtamisopit tuntuvat henkilökunnastakin hyviltä. Ville Rainion mukaan talon henki on hyvä ja töitä on kiva tehdä. “Kädet ovat vapaat kokeilemaan uutta ja se on hienoa. Hommia tehdään pienellä porukalla, vähän kuin perhepiirissä”, Rainio sanoo.

“Apotekin ruokalista vaihtuu noin kuukauden välein. Tarjolla on pieniä, tarkkaan mietittyjä annoksia, joita meidän keittiössämme voi valmistaa. Museoviraston suojelemaan tilaan ei rasvahormia ja -kaivoa voinut asentaa, joten se rajaa listaa. Olen kuitenkin ottanut tämän positiivisena haasteena”, Apotekin keittiömestari sanoo.

Vuoden viinibaari -titteli osoittaa, että Rainio on siinä onnistunut.
“Sana meistä on kiirinyt kaupungilla ja koronasta huolimatta talo on ollut täynnä”, Rainio sanoo.

Teksti Leena Filpus
Kuvat Meeri Utti

Tutustu myös muihin asiakasreferensseihimme täällä.

Palveleva verkkokauppamme ja Metro-pikatukut ovat valmiina sinua varten. Wihuri Metro-tukun asiakkaana voit keskittyä omaan ydintoimintaasi samalla kun me palvelemme sinua. Liity nopeasti asiakkaaksi ->