Laivaranta Palas on herännyt uuteen loistoon, kun yrittäjäpariskunta Poolo Huttunen ja Milla Ylinampa ovat remontoineet sataman ravintolan ja laittaneet koko persoonansa peliin. Metro-tukun tuki avauksessa ja viinilistan luonnissa on ollut korvaamatonta.
”Tänne on kaikki tervetulleita yhteiseen olohuoneeseen. Meidän tavoitteenamme on tuoda hymyä paikkaan”, yrittäjä Milla Ylinampa kiteyttää laivaranta Palaksen hengen.
Ylinampa ja toinen omistaja Poolo Huttunen ovat remontoineet 250-paikkaisen ravintolan, jonka lisäksi he huolehtivat vierasvenesatamasta, polttoainemyynnistä ja jäätelökioskista laivarannassa.
”Visiona oli tuoda kasvot ja olla vahvasti itse persoonina tässä mukana. Vastaanotto on ollut mahtava ja palaute miljööstä ja menusta todella hyvää”, Huttunen kertoo.
Se, miten ravintoalan ammattilainen Huttunen ja matkailupuolen konkari Ylinampa päätyivät Padasjoelle, kävi eteläisen Euroopan kautta.
”Olimme kiertämässä Eurooppaa matkailuautolla ja kartoittamassa löytyisikö tavernaa tai pientä hotellia pyöritettäväksi. Emme olleet ikinä kuulleet Padasjoesta, kun saimme tiedon, että sinne haetaan satamayrittäjiä”, Huttunen muistelee.
Kaksikko ajoi vauhdilla takaisin Suomeen, mikä kannatti.
”Paikka näytti upealta. Olimme juuri käyneet hienoimmissa Euroopan satamissa, ja ymmärsimme, että aina ei tarvitse mennä merta edemmäs. Padasjoki vetää vertoja mille tahansa satamalle, puhtaus ja luonto ovat uskomattomat.”
Ennen kesäkauden alkua oli aikaa vielä palata Eurooppaan, mutta nyt matkat suuntautuivat Metro-tukun viiniasiantuntijan Anders Pöntisen suosittelemille viinitiloille.
”Kävimme paikan päällä katsomassa, mistä viinit tulevat ja viehätyimme niiden tarinoihin. Iso kiitos Andersille ja Juhalle (Lihtonen, Wine & Drinks Business Manager) avusta viinilistan luonnissa”, Huttunen sanoo.
Viineihin tutustuminen jatkui kotimaassakin Helsingissä Metro-tukku Konepajalla, joka teki vaikutuksen.
”Tukku on suoraan verrattavissa paikkoihin maailmalla. Olimme juuri kiertäneet Eurooppaa, ja Konepaja vastaa eurooppalaista tulevaisuutta.”
Metro-tukku oli ennestään tuttu Huttuselle ja hyvä aikaisempi kokemus siivitti tukun valintaa.
”Kilpailutimme muutkin tukut, mutta Metron ammattitaitoinen tuotevalikoima ja kilpailukykyiset hinnat voittivat. Lisäksi olen aina saanut hyvää palvelua tukulta, mikä onkin Metron ykkösjuttu.”
”Tämä on ihmiseltä ihmiselle. On tärkeää, että aina voi soittaa Markukselle (Lattunen, Metro-tukun avainasiakaspäällikkö)”, Ylinampa nyökkää.
Metro-tukku on ollut monin tavoin tukena Palaksen avauksessa.
”Ilman Metroa ei missään nimessä olisi tullut näin hyvin avatuksi. Saimme valtavan hyvää apua esimerkiksi tuotelistauksessa”, sanoo Huttunen.
”Kun lähdimme etsimään pääraaka-aineita, saimme paljon hyviä neuvoja, miten tilausvalikoimaa kannattaa lähteä rakentamaan”, Ylinampa sanoo.
Tässä kohtaa omat suosikit tuotteista ovat alkaneet hahmottua.
”Kun käymme Hämeenlinnan tukussa, joka kerta hyllyltä valikoituu Metron oman merkin tuotteita”, Huttunen ilmoittaa.
Molemmilla yrittäjillä on historiaa pohjoisessa, jonne nimi Padasjoki viittaa.
”Padas on alun perin saamen kieltä ja tarkoittaa poron polkua tai veden reittiä. Tämä on meidän pieni yhteytemme pohjoiseen tässä”, Huttunen selittää.
Nimileikki Palas on otettu hyvin vastaan.
”Palace on Suomen paras ravintola, mutta meillä on Padasjoen Palas”, yrittäjät naurahtavat.
Hyvin alkanutta kesäkautta jatketaan luottavaisin mielin yhteistyössä tukun kanssa.
”Olemme iloisia, että olemme valinneet juuri Metro-tukun. Vaikka emme ole lähellä isoja kaupunkeja, kaikki pelaa kuljetuksista alkaen joustavasti.”