Jos ravintola-ala kehittyy, ei tukkukaan voi jäädä paikoilleen. Paloma Kitchen & Bar Tampereella ja Hotelli-Ravintola Alma Seinäjoella ovat tyytyväisiä Metro-tukun uudistumiseen, joka tukee oman ravintolatoiminnan kehittämistä.
Käsi kädessä kuljettava juttu. Jos homma ei toimi tukulla, ei se meilläkään voi”, miettii HotelliRavintola Alman keittiömestari Atte Westerlund.Aten sanoihin on helppo yhtyä Alman yrittäjän Juha Ylikosken. Ravintolan ja tukun yhteistyön sujuvuus määrittää ravintola-arkea.
”Metro-tukun kanssa on joustavaa ja helppoa, mikä yllättävissä käänteissä on tärkeää”, tuumaa Juha.
Alman ja Metro-tukun yhteistyö alkoi jo 2001. Tukun laaja uudistuminen on ollut paikallaan Aten ja Juhan mielestä.
”Jos uudistuminen on hyvin pitkälle yksi ravintolatoiminnan kulmakivistä, niin eikö tukunkin pidä pysyä ajankulun mukana ja kehittyä?”, Atte toteaa.
Metro-tukku on halunnut vastata muuttuviin ravintola-alan tarpeisiin ja uudistanut pikatukkuja yksi
kerrallaan vuoden alusta alkaen. Keväällä sekä Tampereen että Seinäjoen tukut kokivat uudistukset. Juha
ja Atte ovat vakikävijöitä Seinäjoen tukussa. Tampereen tukku on taas tullut tutuksi Paloma Kitchen & Barin ravintoloitsijalle Esa-Pekka Ekholmille.
Aidosti ravintoloitsijan takana
Esa-Pekka on siirtynyt niin Pohjois-Suomesta Hämeeseen kuin kokista kesäkahvilayrittäjyyden kautta ravintoloitsijaksi. Toissa vuonna avattua Paloma Kitchen & Baria kehitetään kovaa vauhtia Tampereen keskustassa.
”Olemme uudistaneet juuri listaa ja löytäneet nyt mielestäni hyvän tasapainon. Tänne voi yhtä hyvin tulla viinille, kolmen ruokalajin illalliselle kuin tacoille ja oluelle. Tähtäämme hyvään palveluun ja laadukkuuteen. Odotamme erityisesti teatterikansaa asiakkaiksi”, Esa-Pekka kuvailee.
Yksittäisiä kokemuksia Metro-tukusta oli jo kesäkahvila-ajoilta, mutta Paloma Kitchen & Barin myötä asiakkuudesta tuli kokonaisvaltaisempaa. Esa-Pekan juuri ennen koronaa perustama kuplavohvelibaari Kuplis on myös Metro-tukun asiakas nykyään. Metro-tukussa miellyttää henkilökohtainen ote.
”Toiminta ei ole naamatonta, vaan tuntuu, että ollaan oikeasti ravintolayrittäjän takana. Metro-tukun yhteyshenkilö on aidosti kiinnostunut meidän toiminnastamme ja pitää ajan tasalla, mitä kaikkea
voidaan tehdä jatkossa.”
Viime aikoina yhteistyö on syventynyt viineissä, joihin Tampereen uudistuneessa tukussa on panostettu.
”Viinivalikoiman laajentuminen on tosi hyvä juttu ja tullut hyvään saumaan meille. Metro-tukulla pidettiin hiljattain maistatus meille ja löydettiin erittäin hyvin listallemme tuotteita. Sai kivasti ideaa, mikä viini sopisi minkäkin annoksen kanssa, joten tästä on hyvä lähteä rakentamaan listaa eteenpäin.”
Myös Alman viineistä suurin osa tulee Metrotukun kautta. Viinien ohella koko valikoima on vakuuttanut Attea ja Juhaa.
Valikoiman ja palvelun vahvuus monipuolisuudessa
Alma toimii harvinaisessa vanhassa rakennuksessa aivan Seinäjoen keskustassa. Persoonallinen ja valtaket jujen hotelleista poikkeava Alma palvelee ravintoloineen asiakkaita laidasta laitaan.
”Jokainen asiakas on yhtä tärkeä ja teemme asiakkaiden ehdoilla paljolti. Kun on monenlaisia asiakkaita, niin tarvitaan tavaraakin tukusta monipuolisesti”, Juha sanoo.
”Metrolla toteutuu hyvin ravintolatukulle tärkeä juttu, että valikoima on laaja. Metro-tukku vastaa kaikkiin meidän tarpeisiimme hyvin. Uudistuksen myötä itse pikatukku on selkeämpi ja tavarat paremmin esillä, niin on helppo navigoida”, kiittelee Atte.
Esa-Pekka kokee, että Metro-tukun vahvuus ei ole vain uudistuneen valikoiman kattavuudessa, vaan palvelut ovat kaikkiaan hyvin rakennetut.
”Kaikki on entistäkin jouhevampaa ja sujuvampaa. On selkeästi mietitty erilaisia tapoja auttaa ravintoloita. Itse hyödynnämme välillä Fresh Cut -palvelua, sillä kasvisten valmisteluun voi mennä paljon ylimääräisiä misatunteja”, Esa-Pekka kertoo.
Ihmiset ratkaisevat
Metro-tukun uudistuksissa on huomioitu myös pikatukkutyöntekijät, jotka ravintolayrittäjän työparina arjessa häärivät. Heille suunnatulla koulutuksella syvennetään niin tuotetuntemusta kuin trenditietoa.
”Asiakaspalvelullaan Metro-tukku onnistuu erottautumaan. Joustavuus on erittäin hyvä ja kaikki kuljetukset on aina saatu saumattomasti sovittua”, pohtii Esa-Pekka. Myös Juhan kokemus tukun avusta äkisti muuttuvissa tilanteissa on hyvä.
"Kesältä on hyvä esimerkki, kun jäätelökioskimme menekki oli kova. Metro-tukku sai aina hyvin paikattua valikoimaamme, kun tarvittiin lisää tuotteita nopeasti. On tärkeää, että tukun päässä asioita hoitava ihminen on sellainen, jonka kanssa pystyy sopimaan kaikesta. Lopultahan ihmiset ratkaisevat yhteistyön toimivuuden”, Juha sanoo.
Alueelliset ratkaisut onnistuneet
Metro-tukun pikatukkuketjupäällikkö Jarkko Lifländer on mielissään asiakkaiden kokemuksista Metro-tukusta ja sen uudistumisesta.
”On hienoa kuulla, että olemme onnistuneet vastaamaan paikallisiin tarpeisiin, mikä on ollut yksi iso tavoite. Valikoimassa tavoitteen toteutuminen näkyy parhaiten, koska se on muodostettu paikallisen tukun asiakaskunnan mukaan. Olemme tuoneet uusia tuoteryhmiä ja erityisesti ravintoloille suunnattua valikoimaa on nostettu esiin paremmin”, Jarkko kertoo.
Jarkko on työskennellyt Metro-tukulla kymmenen vuotta ja tietää, että odotukset tukkua kohtaan ovat vain kasvaneet viime vuosina.
”Uudistuminen on meille tärkeää, jotta vastaamme ravintoloiden tarpeisiin niin valikoimalla kuin yhtenäisellä hyvällä palvelulla. Haluamme tarjota asiakkaillemme hyvän kokonaisuuden, jotta he hyötyvät entistä enemmän yhteistyöstämme.”
Selkeitä päämääriä kohti edetään varmoin askelin.
”Uudistukset etenevät tukku tukulta ja työmme suomalaisten ravintoloiden menestymiseksi vain vahvistuu.