Harva yritys kasvaa yhtä hurjaa vauhtia kuin Otava-Kahvilat Oy, joka 13 paikallaan kattaa kahviloiden lisäksi ravintoloita ja lounaspaikkoja. Metro-tukku on auttanut yrittäjät alalla alkuun, ja edelleen avainasiakaspäällikkö Sami Riikonen on valmis tuntien valikoimatyöhön Otavan kannattavuuden nostamiseksi.
Kun yhdeksänhenkinen vesipalloilijoiden ystäväporukka päätti ostaa Turussa Impivaaran uimahallin kahvilan, ei kukaan tiennyt, että kuuden vuoden päästä paikkoja on tullut jo tusina lisää.
”Alkujaan meillä ei ollut visiota, vaan olemme kasvaneet sattumien kautta. Metro-tukku on ollut alusta asti mukana ja olemme yhdessä jalostaneet toimintaa”, Otava-Kahviloiden operatiivisesta johtamisesta vastaava toimitusjohtaja Mika Wikström kertoo.
”Aivan ensimmäisestä kahvilasta alkaen meillä on ollut aktiivista vuoropuhelua. Olemme tukun puolelta tuoneet valmiita konsepteja ja toisaalta Mika on heittänyt ideoita, joiden toteuttamista on yhdessä selvitetty. Yhteistyö on koko ajan kehittynyt ja syventynyt”, sanoo Metro-tukun avainasiakaspäällikkö Sami Riikonen.
Valmiista paketista helposti liikkeelle
Joukkueurheilussa ystävystyneille miehille ravintola-ala oli tuttu vain asiakkaina, kun sopimus Impivaaran kahvilan ostamisesta allekirjoitettiin 2017. Metro-tukku auttoi noviisit vauhtiin.
”Veimme ensimmäiseen kahvilaan valmiin paketin, jota he ovat kehittäneet eteenpäin. Nykyään Mikalla on tarkka visio Otava-Kahviloiden tulevaisuudesta”, Sami kertoo.
”Tarkoitus on edelleen kasvaa brändiin sopivien paikkojen kautta. Kun joku muu tuo asiakasvirran, kuten kirjastossa ja uimahallissa, olemme tosi hyviä palveluntarjoajia. Toki on tullut rönsyjä, ravintolaa ja lounaspaikkoja mukaan myös”, Mika kuvailee.
Joka viikko Metro-tukusta tulee 30 kuormaa Otavan eri paikkoihin.
”Tukun merkitys on kokonaisuudessaan valtava. Kaikkien palasten pitää toimia tuotteista kuljetuksiin. Soittelen säännöllisesti Samille niin toiveista kuin murheista, ja hän selvittää asioita. Olemme supertyytyväisiä yhteistyöhön Metro-tukun kanssa”, Mika tiivistää.
Yhteisellä valikoimatyöllä tulosta
Otavalla tunnetaan omat vahvuudet ja niihin keskitytään täysillä.
”Osaamme löytää eri paikkoihin tuotteet, joita ihmiset haluavat ja arvostavat kyseisissä paikoissa. Monille meidän uimahallin kahvila ei ole mikään uimahallin kahvila. Tarjolla on paljon tuoretuotteita, aamupalaa urheilijoille ja viikonloppuisin brunsseja”, Mika kertoo.
Otava-Kahviloissa halutaan toteuttaa omaa konseptia mahdollisimman laadukkaasti ja panostaa kaikkien palveluun.
”Ei asiakas ymmärrä, jos tuotteen hinta nousee yhtäkkiä 30 pinnaa. Olemme Samin kanssa käyneet läpi, mitä tuotteita pystyy korvaamaan yhtä laadukkailla mutta edullisemmilla vaihtoehdoilla. Olemme siirtyneet paljon Metron omiin tuotteisiin.”
Metro Pulla-aihiosta syntyy munkit ja voisilmäpullat, joiden myynti on kahdesta kolmeensataan päivässä.
”Kun menekit ovat valtavia, oikea hinta on tärkeä. Samin kanssa on tunteja istuttu alas ja kaivettu kanan, talon viinin tai milloin minkäkin hintaa.”
Metro-tukku on pystynyt myös tuomaan Turun tukun valikoimaan Otava-Kahviloille tärkeitä tuotteita, kuten erikoiskahvikapseleita.
”Aina kaikki ei toteudu, mutta voin luottaa, että tukun päässä he tekevät parhaansa. Metro-tukku on turvallinen toimija meille.”
Lisää faktapohjaista johtamista
Otava-Kahviloiden menestyksen yksi avain on toiminnan tarkastelu asiakkaiden näkövinkkelistä. Asiakaskokemus pysyy hyvin hyppysissä, kun yhdeksän omistajaa itse kiertävät paikkoja viikoittain.
”Nopeasti tulee palautetta, jos jokin ei toimi”, Mika sanoo.
Mika toivoo alalle lisää tiedolla johtamisen kulttuuria sekä intohimoa päivittäistyöhön.
”Kaipaan sitä, että ihmiset ovat innostuneita työstään ja tuntevat tuotteensa. Työllistämme paljon oman vesipalloseuran nuoria ja sanon heillekin aina, että liikaa ei voi harjoitella vaikka erikoiskahvien tekoa. Kannattaa treenata ja treenata ja olla kiinnostunut siitä jutusta.”
Intohimo työhön ei tarkoita kaikkien trendien perässä juoksemista, mutta asiakkaiden tarpeista pitää olla hyvä käsitys.
”Selvästi gluteenittomuus ja maidottomuus ovat kasvussa. Meillä tehdään jo kaikki juustokakut sekä piirakat gluteenittomina, ja saimme Keliakialiiton maininnan kahvilaamme.”
Otava-Kahvilalla yllätykset eivät lopu
Otava-Kahviloiden liiketoimintaa kehitetään jatkuvasti, ja Mika näkee Metro-tukulla ison roolin siinä.
”Sami tekee taustalla paljon työtä, jota hänen ei välttämättä tarvitsisi”, Mika kiittelee.
”Päivittäiseen työhöni kuuluu seurata eri paikkojen ostokäyttäytymistä, pohtia menekkiarvioita ja ennakoida taklattavia ongelmia. Mietin, miten saadaan parempi tulos asiakkaalle”, Sami kertoo.
Joskus ratkaisuja tilanteisiin etsitään pikana.
”Välillä tulee soitto, että olisi tulossa uintikisat ja 400 ihmistä tarvitsee ruokaa. Otavalla yllätyksiä riittää, koska koko ajan jotain on meneillään ja uusia paikkoja avautuu jatkuvasti”, Sami naurahtaa.
”Metro-tukulla helpottavat monella tapaa meidän työtämme. Kun avasimme uuden kahvilan, saimme esimerkiksi astiatkin tukun kautta”, Mika kertoo.
Ensi vuonna Otava-Kahviloilla alkaa kolmas sopimuskausi Metro-tukun kanssa.
”Puhumme Mikan kanssa paljon tulevaisuuden näkymistä, koska meille tukkuna on tärkeää pystyä vastaamaan kovaan kasvuvauhtiin jatkossakin”, Sami sanoo.
”Meillä on hyvä luottamus välillämme. Joidenkin kanssa kemiat vain osuvat kohdilleen”, Mika summaa.