”Alusta asti oli selvää, että Tampereen uudistuneeseen tukkuun tulee demo kitchen. Ravintolayrittäjän työparina demo kitchen on tärkeä palvelu, jolla tarjoamme konkreettista apua asiakkaidemme erilaisiin tarpeisiin”, Wihuri Metro-tukun keittiömestari Juuse Mikkonen taustoittaa.
Juusen vetämänä Vantaan demo kitchen on auttanut asiakasyrityksiä ravintolaliiketoiminnan kehittämisessä. Asiakkailta saadusta palautteesta on välittynyt, että demo kitchenin palvelut on koettu erittäin hyödyllisiksi.
”Olemme auttaneet niin konseptoinnissa, tuotekehityksessä kuin reseptiikassa ja miettineet ratkaisuja kannattavuuden parantamiseksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Kaikki tällaiset palvelut ovat arvokkaita ravintolayrittäjille, joiden oma keittiö on koko ajan käytössä ja arjessa ei ehdi kehittää liiketoimintaa tarpeeksi. Koska demo kitchen on ollut niin toimiva konsepti, halusimme palvelun ehdottomasti myös Tampereelle”, Mikkonen kertoo.
Kun Tampereen demo kitchenin suunnittelu tuli Juusen tehtäväksi, hänen oli luontevaa projektipäällikkönä lähteä viemään projektia eteenpäin tuttujen osaajien kanssa. Soitto Metokselle ja Metritiskille laittoivat pyörät pyörimään.
”Meillä on aiemmin ollut loistavaa yhteistyötä Metro-tukun kanssa, ja julkitilojen ja ravintoloiden tekijänä Tampereen demo kitchen oli kuin meille tehty projekti”, sanoo Metritiskin toimitusjohtaja Pekka Ahava.
”Metrolla on osaavia ihmisiä ja asiantuntemusta. He tietävät, mitä haluavat ja mitä tarvitsevat, niin meidän roolimme laitteiden toimittajana on helppo”, komppaa Metoksen avainasiakaspäällikkö Petteri Honkanen.
Mitä Metro-tukku Tampereen demo kitcheniltä toivoi, tiivistyy yhteen sanaan.
”Asiakaslähtöisyys yksinkertaisesti. Demo kitchenin palvelut räätälöidään aina asiakaskohtaisesti, joten sen pitää olla suunniteltu muokkautumaan erilaisiin tarpeisiin. Palvelulla tuodaan lisäarvoa asiakkaalle”, Mikkonen tiivistää.
Toisin sanoen puitteet pitää olla kunnossa, mistä Metos ja Metritiski ovat huolehtineet.
”Tampereella on tyylikkäät ja tehokkaat laitteet, joita Metro-tukun asiakkaat käyttävät myös omissa keittiöissään, jolloin demo kitcheniä on helppo hyödyntää. Tärkeänä tavoitteena oli keittiön joustavuus, jotta voi tehdä monenlaisille asiakkaille tuotteita”, Honkanen miettii.
”Tampereen tukun avajaisissa kesäkuussa näki ihmisten hymyilevän uuden demo kitchenin suuntaan, mikä kertoo, että se oli alueen toimijoille tervetullut juttu. Saimme aikaan toimivan kokonaisuuden, joka palvelee käyttäjiä, mikä on tärkeintä”, Ahava toteaa tyytyväisenä.
Kuvassa: Metro-tukun avainasiakaspäälliköt Kimmo Kotamäki, Jaan Kallioinen, Miika Keskitalo ja keittiömestari Juuse Mikkonen Metro-pikatukku Tampereen avajaisissa.
Demo kitchenin hyöty ei perustu pelkästään toimivaan tilaan ja monipuolisiin laitteisiin. Osaaminen tulee muualta kuin laitteista, tietää Juuse, joka on toiminut maailman huippukeittiöissä ja Michelin-tähtiä ansainneissa ravintoloissa.
”Oman pitkän kokemuksen ja ammattitaidon pohjalta on pystynyt ratkaisevasti auttamaan montaa yritystä Vantaan demo kitchenin palveluilla. Konkreettisen avun antaminen tuntuu parhaimmalta, ja sillä missiolla jatkamme uudessa demo kitchenissä”, Mikkonen sanoo.
Myös Metos ja Metritiski kokevat olevansa ravintola-alan asialla.
”Olemme tehneet Metro-tukun kanssa paljon yhteistyötä erilaisissa tapahtumissa ja kilpailuissa. Meillä on yhteinen päämäärä edistää suomalaista ruokakulttuuria, mihin demo kitchenkin tuo osansa”, Honkanen kertoo.
”Ravintolamaailma muuttuu, ja pitää olla valppaana eri trendeistä, että voi palvella asiakasta mahdollisimman hyvin”, Ahava pohtii demo kitchenin merkitystä.
Ravintola-alan uusista tuulista demo kitchen tuo tietoa tuote-esittelyillä.
”Tampereen demo kitchen sijaitsee keskellä tukkua ja on avoin tila, johon on luontevaa tavarantoimittajien tulla esittelemään tuotteita. Demo kitchenillä tuomme tukkuun monenlaista ammattitaitoa asiakkaidemme hyödynnettäväksi”, Mikkonen summaa.