Skip to content

Blogi > Tilatehdas ja Expedit takaamassa hyvät tukkukäynnit Konepajalla

Tilatehdas ja Expedit takaamassa hyvät tukkukäynnit Konepajalla

Jotta asiointi Konepajan lippulaivatukussa olisi mahdollisimman sujuvaa, auttavat Tilatehdas ja Expedit toimivan kokonaisuuden luomisessa. Helppous tekee tukkuarjesta viihtyisää niin asiakkaille kuin työntekijöille.

Metro-tukun tänä vuonna aloittama tukkuverkoston uudistus on tuonut näkyväksi konsultointitoimisto Kuudennen kanssa luotua uutta konseptia ja ilmettä. Tukku-uudistuksien konseptitoteutus vaihtelee alueellisesti, mutta Konepajalle avautuvassa lippulaivatukussa uuden konseptin kaikki elementit pääsevät oikeuksiinsa.

Tuoteryhmä- ja tilanhallinnan erikoisosaaja Tilatehdas on miettinyt Metro-tukun kanssa, miten tukussa asioinnista tehdään miellyttävää asiakkaan reittien, kalusteiden ja esillelaiton suunnittelun avulla. Expedit tuo toimivat kalusteratkaisut kokonaisuuteen.

 

Maksimoidaan löytämisen ja ostamisen helppous

”Lippulaivamyymälässä tavoitteena on asiakkaalle helppo ja näyttävä kokonaisuus, jossa tuoteryhmät ovat loogisessa järjestyksessä”, kertoo Tilatehtaan omistaja ja myymälänäkyvyyden asiantuntija Heini Kumpusalo.

Kun tuotevalikoima on laaja, on huolellinen ryhmittely tärkeää. Hyvällä valikoimalla ei ole merkitystä, jos se on huonosti asetettu esille.

”Selkeä ja näyttävä esillepano auttaa asiakkaita näkemään enemmän tuotteita sekä ratkaisuja. Koko valikoima välittyy asiakkaille paremmin, kun kalusteet, hyllyt ja opasteet on mietitty.” 

Tilatehtaan työ lähteekin aina liikkeelle valikoiman sekä tilojen kartoittamisesta ja niiden yhteensovittamisesta.

”Olennaista on hahmottaa asiakaslähtöisesti tuotekokonaisuudet sekä se, mihin tuoteryhmiin halutaan panostaa. Konepajalla Metro-tukun oman maahantuonnin viinejä ja muita ravintola-asiakkaille tärkeitä tuoteryhmiä nostetaan enemmän esiin.”

 

Tilatehtaan työtä täydentää Expedit tukkukalusteilla.

 

”Tavoitteenamme on aina, että yksittäinen kaluste on mahdollisimman monipuolinen”, kertoo Expeditin myyntijohtaja Pekka Haapasalo.

Kumpusalo ja Haapasalo haluavat asiakkaille helppoja ja elämyksellisiä tukkukäyntejä, mutta myös työntekijöiden arjen täytyy olla sujuvaa.

”Meidän tehtävämme on rakentaa suunnitelmista toteutuskelpoisia ratkaisuja. Kalusteiden pitää toimia päivittäisessä elämässä niin, että hyllyttäminen ja kalusteiden säätäminen on henkilökunnalle helppoa”, Haapasalo tiivistää.

 

Loikka viihtyvyyteen

Viihtyvyys on yksi tärkeä päämäärä lippulaivamyymälässä.

”Vaikka usein karsimme visuaalisuuteen painottuvia ratkaisuja ja lisäämme toiminnallisuutta, on tavoitteena kuitenkin löytää viihtyvyyttä tukevia elementtejä”, Haapasalo kertoo.

Viihtyisä ostoskokemus muodostuu monesta tekijästä, kuten selkeistä tuoteryhmäopasteista tai hyvin suunnitellusta kierrosta tukussa.

”Mitä nopeammin asiakas löytää etsimänsä, sitä tyytyväisempi hän on”, Kumpusalo sanoo.

Haapasalosta Konepajalla on tärkeää antaa tilaa myös erilaisuudelle.

”Pyrimme esimerkiksi huomioimaan Konepajalla luonnonvalon, jota myymälöissä harvoin on. Kaikessa mietimme, kuinka moderni tukku saadaan integroitua historialliseen ympäristöön.”

Uniikki miljöö saa ainakin ainutlaatuiset kalusteet.

”Konepajalle tulee tukkukaluste, jota ei ole kenelläkään muulla vielä Suomessa. Kyseessä on alkujaan Tanskaan kehitetty hybridikaluste, jossa yhdistyvät vähittäiskaupan hyllyn ja tukkukalusteen parhaat puolet”, Haapasalo kertoo.

Kalusteissa myös turvallisuus ratkaisee.

”Tukussa pitää olla turvallista niin asiakkaille kuin henkilökunnalle. Täällä liikutaan trukeilla ja käsitellään raskaita tavaroita sekä painavia lavoja”, Haapasalo sanoo.

 

Sparraamalla maailman paras tukku asioida

Molemmat yhteistyökumppanit kiittelevät avointa dialogia, joka on vienyt suunnittelua eteenpäin.

”Yhteistyö valikoimahallinnan ja konseptivastaavien kanssa on ollut tosi jouhevaa ja rentoa ajatustenvaihtoa. On hyvä, että kalusteita erilaisine varusteluosineen on voinut vapaasti visioida alkumetreistä alkaen ja olemme myös vahvasti kyseenalaistaneet totuttuja tapoja. Jos haluaa saada aikaan isoa kehitystä, tarvitaan isoja ja näkyviä muutoksia. Vahvat asiakaslähtöiset linjaukset tuovat ratkaisuja, jotka voivat tehdä asiakkaista supertyytyväisiä”, Kumpusalo miettii.

”Dialogi asiakkaan kanssa on aina suurin lähtökulma projekteihin. Tässä molemminpuolinen sparraus on onnistunut hyvin ja jatkuvalla keskustelulla olemme päivittäneet suunnitelmaa”, Haapasalo komppaa.

Konepajan ratkaisuihin suuntaa ovat antaneet uudistuneet Hämeenlinnan ja Tampereen tukut, sillä Metro-tukun eri uudistukset kulkevat rinta rinnan tukien toisiaan. 

”Maakunnissa olemme voineet testata eri asioita ja saada asiakaspalautetta. Konepajalle pystymme tuomaan hiotut ratkaisut”, Haapasalo kertoo.

Sekä Expeditillä että Tilatehtaalla iloitaan, että he saavat olla mukana luomassa ainutlaatuista lippulaivatukkua.

”Tämä projekti on meillekin eräänlainen kruununjalokivi”, Haapasalo toteaa.

”Odotan, että valikoima tulee loistavasti esiin Konepajan tilassa ja lopputuloksena on asiakkaille Suomen paras tukku”, Kumpusalo päättää.