Turkulaisen Impivaaran uimahallin vesipalloilijat ryhtyivät kahvilayrittäjiksi ilman alan osaamista, mutta viidessä vuodessa he ovat kasvattaneet yrityksensä merkittäväksi ravintola-alan tekijäksi.
Tärkeänä tukena matkalla on ollut Wihuri Metro-tukku, jonka palvelu on ollut nopeaa, mutkatonta ja henkilökohtaista.
”No, kuin nopeesti sä saat ne tänne?” Kysymys toistui usein Otava Kahvilan toimitusjohtajan Mika Wikströmin ja Wihuri Metro-tukun avainasiakaspäällikkö Sami Riikosen puhelinkeskusteluissa, kun Turun Impivaaran uimahallin kahvilaan tarvittiin pika pikaa lisää tavaraa.
Kun Kahvila Otava aloitti toimintansa 2017, olivat yhdessä yrittäjäksi päätyneet vesipallon harrastajat ravintola-alan suhteen varsinaisia ummikoita. Viime vuonna yrityksen kokopäiväisenä toimitusjohtajana aloittanut Mika työskenteli aiemmin rakennusalalla, jossa hän pyöritti yhteistä yritystä nykyään myös Kahvila Otavan hallituksessa vaikuttavan Mikael Sibeliuksen kanssa.
Heidän lisäkseen yhdeksän yrittäjän ryhmässä vaikuttavat muun muassa sähkömies, rehtori, pääomasijoittaja ja joukko insinöörejä. Ravintola-alan osalta joukon kokemus oli perustunut lähinnä asiakkaana olemiseen.
Tämä ei kuitenkaan ole ollut esteenä sille, että viidessä vuodessa yritys on kasvanut saunan lauteilla syntyneestä päähänpistosta merkittäväksi ravintola-alan konserniksi, johon kuuluu 10 kahvilaa ja ravintolaa ympäri Turkua. Kesän aikana kasvua on tulossa vielä lisää, kun yritys avaa lippulaivakahvilansa Turun torille valmistuviin paviljonkeihin.
Mutkatonta ruokaa ja -viestintää
– Ideanamme on ollut perustaa perinteistä ruokaa ja -kahvilatuotteita tarjoilevia kahviloita ja ravintoloita liikepaikoille, joissa riittää asiakasvirtaa omasta takaa, Mika kertoo.
Ensimmäisen kahvilan kohdalla osakkailla riitti ideoita niin sämpylän täytteeksi kuin tuotevalikoimaankin, ja pyyntöjä ja kysymyksiä tukun suuntaan esitettiin usein tiukalla aikataululla.
– Huomaa kyllä, että kaverit tulee rakennushommista. Heiltä tulee aina suoraa asiaa, eikä mitään turhaa jahkailua. He myös haluavat selkeitä ratkaisuja, joita sitten toimitan heille, Turun Metro-tukussa työskentelevä Sami kertoo.
Etenkin alkuvaiheessa puhelin osoittautui tehokkaaksi työkaluksi. Jos kuormasta jotain uupui, otti Sami Mersun alle ja kävi toimittamassa puuttuvat tavarat paikalle.
Nykyään, kaikkien kahviloiden ollessa avoinna Wihuri Metro-tukku toimittaa konsernille 22 kuormaa ruokatuotteita ja muita tarvikkeita viikossa. Ja kun sadan asiakaspaikan paviljonkikahvila elokuussa avautuu, kasvaa tarve entisestään.
Impivaaran uimahallilla tarjoillaan aamiaista, lounasta ja viikonloppuisin suosittua brunssia.
Tärkein yksittäinen myyntiartikkeli on munkki, jolla moni palkitsee itsensä uinnin päätteeksi. Samaa, Fazerin taikinasta itse paistettua munkkia saa konsernin kaikista kahviloista. Jopa modernin taiteen museon yhteydessä toimivassa Café Pegasuksessa sitä menee juustokakkua enemmän.
Asiakkaiden mielipiteet painavat tilauksissa
Jotta homma pysyisi kassassa, yrittäjien tavoite on välttää välijohtoportaan luomista ja antaa esimiesten kehittää paikoista omannäköisiään. Tavaratilauksissa ja toimituksiin liittyvissä asioissa esimiehiä on ohjeistettu olemaan yhteydessä suoraan Samiin.
– Esimerkiksi tuotteita vaihtaessani kyselen Samilta, mitä hänellä olisi tarjolla, ja hän lähettää minulle ensin kuvia ja sitten tuotteita kokeiluun. Yhteistyö on ollut mutkatonta ja toimitukset ovat tulleet ajallaan ja hyvin pakattuna, Impivaaran uimahallin kahvilaa pyörittävä Susanna Skog kertoo.
Lue lisää Kahvila Otavasta Gastronomie-lehdestämme.
Artikkeli julkaistu 05/2022
Teksti Anna Väre
Kuvat Ateljee Mäntyniemi