Skip to content

Blogi > Soijalinjaus vahvistamaan oman merkin valikoiman vastuullisuutta

Soijalinjaus vahvistamaan oman merkin valikoiman vastuullisuutta

Metro-tukku kehittää valikoimaa vastaamaan asiakkaiden toiveita sekä tukemaan kestävää kehitystä. Yksi vuoden 2025 vastuullisuustavoitteistamme on kaikkien omien tuotemerkkien soijaperäisten ainesosien sertifioinnin lisääminen osaksi toimittajavaatimuksiamme.


Jotta ravintoloiden ja kahviloiden on helppo tehdä kestäviä valintoja, Metro-tukku pyrkii tarjoamaan tuotteita, joilla on läpinäkyvä tuotantoketju ja ekologisesti kestävät raaka-aineet.

”Tämä on jatkuvaa työtämme parantaa valikoiman vastuullisuutta koko matkalta niin sanotusti raaka-aineiden hankinnasta alkaen. Monien tuoteryhmien osalta, kuten kalat, äyriäiset ja kahvi, olemme jo linjanneet sertifiointivaatimuksista ja nyt laajennamme soijaan, sillä tiedostamme soijan tuotannon riskit sekä ympäristölle että ihmisille. Siksi olemme linjanneet, että vuoden 2025 loppuun mennessä Metro-tukun omien tuotemerkkien soijaperäisten ainesosien tulee olla sertifioituja. Lisäksi suositamme tavarantoimittajillemme sertifioidun soijan käyttöä, mikäli eläinperäisten omien tuotemerkkiemme tuotteiden tuotantoketjussa käytetään soijarehua”, kertoo laatu- ja vastuullisuuspäällikkö Petri Laurila.

Soija on maailman viljellyimpiä kasveja ja päätyy lautaselle usean elintarvikkeen osana tai soijarehun kautta eläinperäisissä tuotteissa. Vastuullinen soijan viljely auttaa estämään esimerkiksi metsäkatoa, luonnon monimuotoisuuden heikkenemistä ja eroosiota sekä vähentää sosiaalisia ongelmia, jotka liittyvät muun muassa maanomistukseen ja tulojen jakautumiseen.

Soijalinjaus on osa Metro-tukun laajempaa tavoitetta tarjota laadukkaita tuotteita, joissa on huomioitu ihmisten ja luonnon hyvinvointi.

”Oman merkin valikoimamme rakentuu tarkalla prosessilla taaten tuotteiden korkean laadun, vastuullisuuden ja asiakaslähtöisyyden. Moniammattitaitoisessa tiimissä tuotelaatu on tärkeässä roolissa varmistamassa tuotteiden ekologista kestävyyttä. Tuotteet ovat siis siinäkin mielessä ammattilaisen ammattilaiselle valitsemia”, sanoo Own Brands Manager Leenamaria Järvinen.