Metro-tukulla tutkimme 1000 vastaajan kyselytutkimuksella, millä perusteilla eri-ikäiset suomalaiset valitsevat ruokaravintolansa loppuvuoden juhlasesonkina. Todennäköisimmin ravintolaan suuntaavat 25–34-vuotiaat, kun taas yli 65-vuotiaissa useammin jäädään kotiin.
18–34-vuotiaat
Hintatietoisia valintoja
Nuorilla aikuisilla korostuvat erittäin harkitut ravintolakäynnit. Rahalle halutaan vastinetta eli laatu ei saa jäädä hinnan jalkoihin.
Toteuta näin: Annosten ja menujen kannattavuutta saa hiottua W Metro -tuotteilla, joissa hyvä hinta ja laatu auttavat laatimaan herkulliset annokset asiakkaille heidän kukkarolleen sopivasti.
Suosituksilla on väliä
Suositukset ja hyvät arvostelut merkitsevät nuorimmassa ikäryhmässä. Ravintoloiden kannattaa siis varmistaa näkyvyys oman kohderyhmän keskuudessa ja olla tietoinen ravintolaan kohdistuneiden arvioiden sävystä.
Vaihtoehtoja eri ruokavalioille
Kasvis-, vegaani- ja gluteenittomat vaihtoehdot ovat tärkeitä erityisesti isomman porukan suunnitellessa ravintolavarausta, koska useampi kuin joka kymmenes noudattaa erityistä ruokavaliota.
Toteuta näin: Metro Vegan tarjoaa kaiken, mitä vegaanisen menuun kokoamiseen tarvitaan laadukkaista raaka-aineista inspiroivaan reseptiikkaan. Metro Fresh Cut -valikoimasta poimii helposti monipuolisen hevin valmiiksi pilkottuna. Hyödynnä myös Metro-tukun laajaa gluteenittomien tuotteiden valikoimaa.
35–54-vuotiaat
Rennon tunnelman ja elämyksien perässä
Ravintolaillalta toivotaan mutkattomuutta ja rauhaa nautiskella ruokaa sekä juomia ajan kanssa elämyksellisyyttä unohtamatta. Elämyksellisyyteen vaikuttavat niin ravintolan ilmapiiri, miljöö kuin kaikki muutkin yksityiskohdat, ja osansa tuovat esimerkiksi viinien tarinallisuus.
Toteuta näin: Metro Wines tarjoaa erilaisten ravintoloiden liikeideaan räätälöityjä viinivalikoima- ja palveluratkaisuja.
Yli 55-vuotiaat
Buffet pitää pintansa
Perinteisten jouluruokien ja buffetin suosio on hiipunut, mutta vetävät puoleensa vielä vanhemmissa ikäluokissa. Kaikille ikäryhmille kiinnostavan buffet-tarjoilun saa luomalla ainutlaatuisen makumaailman.
Toteuta näin: Werners Gourmet -tuotteet tarjoavat Metro-tukun valikoimassa laadukkaita mausteita, kuten fenkolin siitepölyä ja timut-pippuria. Jouluisen juustotarjoilun täydentävät herkullisen täyteläiset Werners Gourmetin hillot.
Asiakaspalvelu arvossaan
Osaava asiakaspalvelu ja henkilökunnan ammattitaito ovat yhä tärkeämpi osa ravintolakokemusta kaiken ikäisille, mutta erityistä painoarvoa se saa yli 65-vuotiailla. Kuluttajat toivovat asiantuntemusta raaka-aineista lähtien.
Toteuta näin: Selected by Metro -tuotteet ovat aina asiantuntijoiden valitsemia premium-tuotteita, joilla on helppo säväyttää.
Alareunaan pienemmällä: Aineistona toimi Iro Researchin Tuhat suomalaista -tutkimus, jossa tiedonkeruu toteutettiin Iro Researchin valtakunnallisella IroNet-kuluttajapaneelilla.