Demo kitchen ja keittiömestari Juuse Mikkonen
Palveleva demokeittiö Wihuri Metro-tukun palveluvalikoimaan kuuluvan Wihuri Demo kitchenin päätehtävänä on auttaa Metro-tukun asiakasyrityksiä...
Blogi > Ruoka- ja juomatrendejä Anuga-messuilta – mitä seuraavaksi?
Anuga on yksi suurimmista kansainvälisistä ruoka- ja juoma-alan messuista ja juuri oikea paikka nuuskia trendejä. Asiantuntijamme kävivät messuilla, jotta voimme varmistaa ajankohtaisen, kiinnostavan sekä ravintolayrittäjien työtä helpottavan valikoiman. Ennen kuin pääsemme kertomaan, miten messulöydöt tulevat näkymään valikoimassamme, jaamme havaintomme alan tämänhetkisistä trendeistä.
Kuluttajien käyttäytymistä ohjaavat hyvinvointi ja hallinnan tunne.
Elämä on hektistä ja stressi näkyy sisuksissamme asti. Terveyttä edistäville raaka-aineille on enemmän kysyntää kuin koskaan. Vatsan hyvinvointi on keskiössä ja suoliston mikrobistoa halutaan helliä kuiduilla rikastetuilla tai täysjyvätuotteilla. Kasveista ja sienistä valmistettuja adaptogeenijuomia nautitaan stressin lievittämiseksi. Fermentoidut tuotteet tukevat hyvinvointia.
Haluamme myös hyvinvoinnin näkyvän ulospäin. Tuotteet saavat lisäarvoa, kun niihin lisää kollageenia tai proteiinia. Acai-marja ja juurikasvi maca ovat suosittuja superruokia, joiden lääkinnälliset ominaisuudet vetävät puoleensa.
Kun hyvinvoinnin ja personoinnin trendit kohtaavat, on kyse terveellisestä ruoasta omien mieltymysten mukaan. Yksi haluaa keskittyä probioottisiin juomiin, toinen proteiinipitoiseen leipään ja kolmas inuliinia sisältävään kahvijuomaan.
Kuluttajat ovat jo jonkin aikaan olleet lämmön perään lautasella eikä tähän ole tulossa muutosta. Yksittäisten suosikkiraaka-aineiden lisäksi rohkeat kategoriarajat ylittävät makuyhdistelmät valtaavat markkinaa.
Tuliset ja mausteiset maut näkyvät chilin, kimchin, smoky bbq:n ja jalopenon suosiona. Kuluttajat toivottavat tervetulleeksi erilaiset kulttuuriset vaikutteet, jotka aikaansaavat rohkeita makutrendejä. Aasian maut jatkavat houkuttelevina, ja Korean (K-Food) vanavedessä kiinalainen keittiö nostaa päätään.
Klassikoita tarjoillaan uusilla twisteillä. Curry-maustetut oliivit, wasabi-juusto ja ginillä maustetut sipsit edustavat kasvavaa kategoriaa, jossa jujuna on ainutlaatuinen maku.
Pistaasin ilmiömäinen suosio ei ota loppuakseen ja dubai-suklaan maku on mukana monissa elintarvikkeissa. Kookos tyydyttää niin makean kuin rasvaisen himoa eikä ole kovin hiilihydraattipitoinen, mikä istuu vallitseviin ruokatrendeihin. Sienistä on moneksi ja umaminen maku korvaa hyvin lihatuotteita. Tryffelistä saa suolaista aromia, kun muuten suolan käyttöä halutaan rajoittaa.
Kuka sanoi, että ruoalla ei saisi leikkiä? Epätavalliset rakenteet ja moniaistillisuus kutsuvat hauskan ruoan äärelle. Tuomalla jotakin pientä uutta, pystyy kustannustehokkaasti vahvistamaan elämyksiä. Balsamiviinietikkahiutaleilla voi koristaa salaattia, bresaola-suikaleilla luoda näyttäviä annoksia ja siniherneen kukalla tuoda juomaan sinistä väriä.
Koska eläinperäisiä raaka-aineita halutaan vähentää määrätietoisesti, mikä vain tuote muuttuu vegaaniseksi tai kasvipohjaiseksi.
Lihan lisäksi myös kalalle on tullut runsaasti kasvivaihtoehtoja, joissa hyödynnetään levää, mykoproteiinia tai umamia. Vegaaninen tonnikala on esimerkki tuotteesta, jossa tutun merenelävän mieluista makua ja tekstuuria voi nauttia kestävällä tavalla.
Vegekategoriassa mikään ei pian ole mahdotonta, kun nyt jo markkinoille on tulossa kasvipohjainen kananmuna, josta saa niin uppopaistettua munaa kuin munakokkelia. Vegaaninen suklaa syntyy aprikoosin ydinuutteesta.
Luontaisesti makea on suosittua ja proteiinia sopii lisätä myös kaikenlaisiin kahvilatuotteisiin. Leivonnaisissa neliön muoto trendaa.
Vähemmän sokerisille vaihtoehdoille riittää kysyntää. Lisäksi proteiinia lisätään niin pastaan kuin kroissantteihin. Raaka-aineita, joissa on valmiiksi paljon proteiinia, hyödynnetään yhä enemmän, mistä esimerkkinä toimivat sipsit kananmunanvalkuaisista.
Tuotteiden käytön helpottamiseksi ja optimoimiseksi oliiviöljy on päässyt suihke- ja nokkapulloihin. Vesi tetrapakkauksessa tukee ympäristöystävällisyyttä. Jos ruoassa on nähtävissä leikittelyä, sama trendi näkyy myös pakkauksissa, jotka ovat saaneet sekä väriä että kimalletta.
Personoinnin trendi näkyy pakkauksissakin, kun erilaisilla lisäosilla voi tuoda väriä tai makua. Esimerkiksi vesipulloissa voi vaikuttaa omaan juomaelämykseen kapseleilla tai muilla lisäosilla.
Inspiroiduitko jostakin trendistä? Muistathan, että voit vaikuttaa valikoimaamme täällä.
Wihuri Metro-tukku
Olemme ravintola-alan asiantuntijoita ja yksi Suomen johtavista horeca-alan tukuista. Tunnemme alan läpikotaisin ja seuraamme sen kehitystä ja trendejä tarkasti, jotta asiakkaamme voivat menestyä. Tuomme ammattitaitomme ja kokemuksemme asiakkaiden käyttöön henkilökohtaisella palvelulla sekä paikallisesti palvelevissa pikatukuissamme. Emme tarjoa vain raaka-aineita, vaan harkitun valikoiman ja ratkaisuja, kuten Metro Fresh Cut ja Metro Wines, helpottamaan arkea sekä tehostamaan toimintaa. Tehtävänämme on varmistaa, että asiakkaamme voivat keskittyä siihen, missä he ovat parhaimmillaan.