Skip to content

Blogi > Ravintola-alan suomenmestaruuskilpailut Wihuri Metro-tukulle

Ravintola-alan suomenmestaruuskilpailut Wihuri Metro-tukulle

Ravintola-alan suomenmestaruuskilpailut Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija siirtyvät 1.1.2026 ELO-säätiöltä Wihuri Metro-tukulle, joka on ostanut oikeudet kilpailujen tavaramerkkeihin. Metro-tukku jatkaa arvostettujen kilpailujen perinteitä, mutta haluaa kirkastaa niiden visiota.

Metro-tukku on ollut yhteistyökumppanina mahdollistamassa kilpailujen toteutumista lähes koko niiden olemassaolon ajan ja vastannut pääjärjestäjänä toiminnasta viisi viimeistä vuotta. Ensimmäinen Vuoden Kokki kilpailtiin vuonna 1995 ja Vuoden Tarjoilija vuonna 2013.

”Omistajuus on luonnollinen jatkumo Metro-tukulle, koska olemme jo pitkään vieneet kilpailuja kunnianhimoisesti eteenpäin tapahtumien osalta. Uusi rooli mahdollistaa kokonaisvaltaisemman Vuoden Kokin ja Vuoden Tarjoilijan brändien ja vision kehittämisen”, sanoo Wihuri Metro-tukun toimialajohtaja Jukka Heinänen.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija ovat arvostetut ja ravintola-alan ihmisille merkitykselliset kilpailut, joissa Metro-tukku pyrkii saamaan alan tekijöiden äänen kuuluviin entistä selkeämmin.

”Haluamme kilpailujen vastaavan alan toimijoiden näkemyksiä siitä, mitä kotimainen huippuosaaminen on ja miten sitä tulisi tuoda esiin. Metro-tukku toimii ravintola-alan ytimessä ja on hienoa päästä konkreettisesti kilpailujen kautta edistämään koko alan elinvoimaisuutta”, Heinänen linjaa.

Omistajuus merkitsee mahdollisuutta kehittää pitkäjänteisesti kilpailuja, ravintola-alaa ja suomalaista ruokakulttuuria sekä tukea alan osaajia.

”Kilpailut ovat vuosia koonneet ainutlaatuisella tavalla yhteen ravintola-alan tekijät, ja ammattitaidon sekä näyttäneet uskomatonta yhteisöllisyyttä, mitä alalla on. Jatkossakin Vuoden Kokin ja Vuoden Tarjoilijan ytimessä ovat ihmiset, mutta tavoitteena on yhtä aikaa koko kotimaisen ravintolakulttuurin arvostuksen nostaminen. Ravintolakulttuuri koskettaa meitä kaikkia ja tahtotilanamme on kehittää alaa voimakkaasti eteenpäin sekä vahvistaa kilpailujen positiivista vaikutusta kotimaiseen ruokakulttuuriin”, sanoo Wihuri Metro-tukun valikoima- ja markkinointijohtaja Emilia Santavuori.

ELO-säätiö on tyytyväinen uuteen omistajaan.

”Wihuri Metro-tukku yhteistyökumppaneineen on vastannut kilpailuista ja muusta tavaramerkkien käyttöön liittyvästä toiminnasta upeasti jo viiden vuoden ajan. Olemme hyvin iloisia siitä, että Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija saavat nyt vahvan omistajan Metro-tukusta. Odotamme innolla seuraavia vaiheita näiden brändien ja vahvemman ympärivuotisen toiminnan kehittämisessä”, sanoo ELO-säätiön puheenjohtaja Peter Fredman.

 

Lisätietojen antaja:

Wihuri Metro-tukku
Emilia Santavuori
Valikoima- ja markkinointijohtaja
+358 442842855
emilia.santavuori@wihuri.fi

 

 

Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija ovat ravintola-alan ammattilaisten suomenmestaruuskilpailut, jotka tuovat esiin kotimaista huippuosaamista ja -toimijoita sekä alan elämyksellisyyttä ja moninaisuutta. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailukonsepti näyttää toiminnallaan suuntaa suomalaiselle gastronomialle, kehittää ravintola-alan arvostusta sekä edistää vuoropuhelua ammattilaisten, tulevaisuuden kykyjen ja sidosryhmien välillä. Kilpailut ilmentävät alan trendejä, innovaatioita sekä edistävät vastuullisuutta ja kestäviä ratkaisuja keittiö- ja salityöskentelyssä.

 

Wihuri Metro-tukku

Olemme ravintola-alan asiantuntijoita ja yksi Suomen johtavista horeca-alan tukuista. Tunnemme alan läpikotaisin ja seuraamme sen kehitystä ja trendejä tarkasti, jotta asiakkaamme voivat menestyä. Tuomme ammattitaitomme ja kokemuksemme asiakkaiden käyttöön henkilökohtaisella palvelulla sekä paikallisesti palvelevissa pikatukuissamme. Emme tarjoa vain raaka-aineita, vaan harkitun valikoiman ja ratkaisuja, kuten Metro Fresh Cut ja Metro Wines, helpottamaan arkea sekä tehostamaan toimintaa. Tehtävänämme on varmistaa, että asiakkaamme voivat keskittyä siihen, missä he ovat parhaimmillaan.