Ajankohtainen ja asiakkaan arkea helpottava – Wihuri Metro-tukun valikoimaa johdetaan keskitetysti vastaamaan ravintola-alan tarpeisiin. Valikoimaan pystyy nyt myös vaikuttamaan entistä helpommin.
Valikoima, joka palvelee ravintoloita parhaalla mahdollisella tavalla. Siinä Wihuri Metro-tukun uuden valikoimastrategian ydin. Tavoitteena on laajentaa ja syventää valikoimaa kokonaisuudessaan juuri ravintoloille olennaisimmissa tuotekategorioissa.
Wihuri Metro-tukulle on muodostettu valikoimajohtamisen päälliköiden Emilia Santavuoren ja Paula Norjan johdolla valikoimastrategia, jonka ohjaamana valikoimaa kehitetään yhtenä kokonaisuutena. Yhteistyötä tehdään tiiviisti läpi organisaation, erityisesti hankinnan kanssa. Valikoimaa uudistetaan valikoimastrategian mukaisesti, ammattitaidolla ja yhdessä asiakkaiden kanssa.
Valikoiman muodostamisessa olennaista on kyky uudistua ja huomioida asiakkaiden erilaiset tarpeet. Keskeisiä tavoitteita ovat ajankohtaisuus, sesongit, paikallisten tuotteiden huomioiminen ja ravintoloiden arkea helpottavat ratkaisut.
Syksyllä 2021 toteutettu Wihuri Metro-tukun trendiraportti ravintola-alan lähivuosien kehityksestä antaa työlle tärkeitä suuntaviivoja. Tunnistetut megatrendit kuten vastuullisuus, kotimaisuuden ja paikallisuuden korostuminen vaikuttavat valikoiman kehittämiseen.
“Pandemian vaikutus on nostanut kotimaisen raaka-aineen arvostusta mutta myös laatuvaatimusta. Samalla niihin liittyvät tarinat alkuperästä kiinnostavat aiempaa enemmän”, Paula Norja kertoo.
“Jo ruokalistassa saattaa lukea, mistä tilalta yritit, liha tai kala tulevat. Se on osa ravintolan tarjoamaa elämyksellisyyttä ja kokemusta.”
Alan muutoksen kiihtyessä Wihuri Metro-tukulle on entistäkin tärkeämpää tehdä tiiviisti yhteistyötä ravintola-alan eri toimijoiden ja tavarantoimittajien kanssa, jotta tukun valikoiman avulla ja ratkaisuja tarjoamalla voidaan tukea ravintoloiden arkea.
“Kehitämme valikoimaa yhdessä asiakkaiden kanssa ja heidän liiketoimintaansa ymmärtäen, jotta valikoima on sellainen kuin asiakas toivoo ja voimme ennakoida ja johtaa valikoimaa eteenpäin katsoen”, Emilia Santavuori sanoo.
Syksyllä 2021 toteutetusta asiakaskyselystä selvisi, että ravintolat toivovat tukun valikoimalta erityisesti rohkeaa uutuuksien tarjontaa sekä sesongeissa oikea-aikaisesti tarjottavaa, kattavaa ja ajankohtaista valikoimaa.
Valikoimajohtamisen roolina on myös parantaa sisäisiä prosesseja, kuten sitä, miten uutuuksia ja asiakkailta tulleita tuotepyyntöjä edistetään nopeasti. Työn tuloksena metrotukku.fi-sivustolle on avattu Vaikuta valikoimaan -sivu, jonka kautta tuotetoiveita voi esittää kuka tahansa asiakkaista, sekä luotu uusi malli myynnin kautta tulevien tuotetoiveiden tehokkaaseen käsittelyyn. Asiakkailta tulevia tuotetoiveita myös seurataan systemaattisesti ja varmistetaan, että tieto menee asiakkaalle saakka.