Metro-tukku toteutti tammikuussa nopeamman 24 h -toimitusrytmin pilotin 15 000 varastotuotteelleen. Kahden viikon kokeilun asiakkaana toimi Hullu Poro Oy:n kolme toimipistettä, joille mahdollisuus tilata ennen aamuyhdeksää seuraavan päivän kuormaan teki työstä sujuvampaa ja helpotti varastonhallintaa.
Ravintolat Porocks, Ämmilä ja Taivas elävät alkuvuodesta vilkasta sesonkiaikaa. Näille Hullu Poro Oy:n ravintoloille mahdollisuus hyödyntää nopeampaa 24 h -toimitusrytmiä normaalin 48 h -rytmin rinnalla tulikin hyvään saumaan.
”Myöhempää sulkuaikaa tuli todella hyödynnettyä. Meidän kaltaisillemme paikoille tällainen tilausrytmi on mahtava juttu. Varasto- ja säilytystilamme ovat toiminnan sesonkiluonteisuuden vuoksi pienet, niin on hyvä voida tilata täsmäytetysti tuotteita”, kertoo Hullu Poron keittiötoimenjohtaja Timo Nieminen.
Ämmilä tarjoilee lounasta ja á la carte -listalta annoksia. Taivas on aamias- ja päivällisravintola hotellin yhteydessä. Illallispaikka Porocksissa toimii niin aasialainen kuin italialainen ravintola ja bistro.
”Päivät ovat meillä tosi erilaisia menekiltään. Nopeammalla tilausrytmillä ei tarvitse tilata ekstraa, vaan oikeat tavarat saadaan oikeaan aikaan. Erityisen hyödyllistä meille oli saada tehdä tilauksia vielä sunnuntaiaamuna maanantaille”, Timo kiittelee.
Porocksin kolmen ravintolan tarpeet on yhdistetty yhteen varastoon, jonka hallintaa 24 h -toimitusrytmi helpotti pitäen tuotteet tuoreina. Vähentyneen hävikin riskin lisäksi nopeampi toimitusrytmi vaikutti jopa työhyvinvointiin positiivisesti.
”Pienemmät kuormat on helpompi purkaa ja varastoida, mikä on tosi hyvä etu. Yöunikin on parempi, kun ei kristallipallon kanssa tarvitse arpoa tilauksia”, Timo naurahtaa.
Tärkeintä asiakkaan helpompi arki
Metro-tukun kuljetuspäällikkö Juuso Taavitsainen on iloinen, että Hullu Poro valitsi pilottiin kolme erilaista ja hektistä paikkaa.
”Pääsimme kunnolla testaamaan nopeamman toimitusrytmin toimivuutta. Onnistuminen pohjoisessa sijaitsevien ja kiireisten paikkojen kanssa tarkoittaa, että pystymme tähän muuallakin Suomessa.”
Metro-tukulla kokeilusta jäi onnistunut olo ennen kaikkea siksi, että asiakkaan päivittäinen tekeminen helpottui joustavammalla varastotuotteiden tilaamisella.
”Olemme erittäin tyytyväisiä pilottiin. Tavoitteemme mukaisesti sujuvoitimme asiakkaan arkea. Seuraavaksi tutkimme mahdollisuutta ottaa muualla nopeampi toimitusrytmi käyttöön”, Juuso sanoo.