Wihuri Metro-tukku blogi

Mitä laseissa on vuonna 2025?

Kirjoittanut Wihuri Metro-tukku | 5.11.2024 1:00

Hyvä hinta-laatusuhde, keveys, luonnonmukaisuus ja lokaalisuus viitoittavat tietä viinitrendeissä vuonna 2025. Isojen brändien sijaan pientuottajat ja tuottajien mielenkiintoiset tarinat kiinnostavat. Samaan aikaan kuluttajat haluavat ostaa helppoutta.

 

Hinta-laatusuhteella entistä korostuneempi merkitys

”Vallitsevassa taloustilanteessa, jossa kuluttajien kukkaron nyörit ovat olleet tiukalla, on kysyntä ohjautunut edullisempiin viineihin. Brändistä ei olla halukkaita maksamaan, mutta laatua ja viinien yksilöllisyyttä arvostetaan. Tämä on tarjonnut mahdollisuuksia valtavirrasta poikkeaville ja vähemmän tunnetuille laatuun panostaville pientuottajaviineille, joiden hinnoissa ei ole tunnettujen brändien lisää”, kertoo Metro-tukun Wine & Drinks Business Manager Juha Lihtonen.

 

Keveämpiä viinejä arvostetaan

Raikkaat kepeät valkoviinit ja kuohuviinit ovat olleet jo pitkään kuluttajien suosiossa, mutta nyt myös punaviinien kulutuksessa on nähtävissä kiinnostusta kepeämpiin ja helpompiin makuihin. 

”Viinien rooli seurustelujuomina on korostunut, mikä puoltaa keveämpien viinien suosiota. Keveämmät ja ”helpot” viinit soveltuvat mainiosti myös suosiota nopeasti kasvaneeseen fast casual dining -buumiin, jossa viineillä voi tarjota asiakkaille laadukkaampaa ruokailukokemusta ja kasvattaa samalla keskiostosta. Tästä esimerkkinä ovat burgeri- ja pizzaviinit.”

 

Lokaalisuus kiinnostaa

Kestävä kehitys ja lähellä tuotettu ruoka ja juoma kiinnostaa kuluttajia. Viinien osalta tämä näkyy Suomessa eurooppalaisten viinien kasvaneena suosiona. Etenkin mielenkiintoiset pientuottajat perinteisiltä tuotantoalueilta kiinnostavat. 

”Tunteisiin vetoavat tarinat tuottajista ja luonnonmukainen viinintuotanto ilman isoja markkinakoneistoja ja globaaleja brändejä vetoavat kuluttajiin. Metro-tukun maahantuomaan ja edustamaan Metro Wines -viinitarjontaan on tuotu persoonallisia viinivaihtoehtoja, joissa tarjolla on valtavirran viereltä olevia laadukkaita ja monikäyttöisiä laatuviinejä Euroopan viinialueilta.”

 

Kuplivissa uusi suosikki nousussa

Viime vuosina nähty roseeviinitrendi on saanut jatkoa nyt kuohuviineistä, joissa prosecco raivasi ensin tietä samppanjan rinnalla ja proseccojen menestys roseeversioineen näyttää olevan yhä nosteessa. Samppanjan hintojen kohotessa kuluttajien katse on suuntautunut samppanjan tapaan tuotettuihin crémanteihin, joiden suosio on yllättänyt.

 

Uudet alkoholittomat vaihtoehdot

Alhaisemmat prosentit juomissa kytkeytyvät laajempaan hyvinvoinnin trendiin. Kategoriassa uutta näkökulmaa edustavat alkoholittomat kuohuvat teet.

”Kuluttajat haluavat yhä laadukkaampia alkoholittomia juomia, jotka toimivat paitsi seurustelujuomina myös ruokien rinnalla. Tässä tuotekategoriassa mielenkiintoa herättävät kuohuvat teet, jotka tarjoavat aivan uusia ja kiinnostavia vaihtoehtoja ruokajuomiksi. Metro-tukun valikoimassa on syksystä lähtien kaksi huippulaadukasta kuohuvaa teebrändiä – Acala ja Copenhagen Sparkling Tea.”

 

Elämyksiä lasissa

Jatkuvasti uudistuvat laadukkaat ja hyvän tarinan omaavat viinit tarjoavat ravintoloille mahdollisuuden luoda ainutlaatuisia elämyksiä asiakkaille.

”Asiakkaat ovat halukkaita kokeilemaan uusia viinejä, jotka hurmaavat paitsi hyvällä hinta-laatusuhteellaan myös tarinoilla. Metro-tukulla tehtävämme on tuoda ravintolayrittäjien ulottuville juuri tällaisia viinejä ja herättää henkilökunnassa halu jakaa viinien tarinat asiakkaille ja olla luomassa uniikkeja elämyksiä asiakkaille.” 

Metro-tukun kahden miehen viinitiimin yli 50 vuoden kokemuksella alalta luo työlle pohjan, jossa ei myydä viiniä, vaan ratkaisuja ja elämyksiä.

”Katsomme koko viinimaailmaa ja -skeneä laajemmin. Olemme osa elämysbisnestä. Asiantuntijuus, laadukas valikoima ja halu hurmata kuluttajat ovat tekijät, joiden pohjalta voimme rakentaa yhdessä ravintoloiden kanssa ravintoloiden asiakkaita ja liikeideaa parhaiten palvelevan viinitarjonnan.”

 

Tämä artikkeli on julkaistu Gastronomie-lehdessä 2/2024. Tutustu julkaisuihimme.