Skip to content

Blogi > Metro-tukku on Naughty BRGR:n strategisen kehittämisen liiketoimintakumppani

Metro-tukku on Naughty BRGR:n strategisen kehittämisen liiketoimintakumppani

Naughty BRGRn katse on vahvasti tulevaisuudessa. “Vuoden päästä ollaan kansainvälisillä markkinoilla”, artesaaniburger-ketjun kasvot, Akseli Herlevi sanoo.

Fine dining -huippukokkina niin Savoyssa kuin Strindbergillä kannuksensa hankkinut Akseli Herlevi soitti Wihuri Metro-tukun kenttämyynnin päällikkö Antti Leisténille loppuvuodesta 2015. Kaverukset istahtivat lonkeron ääreen ja Herlevi pudotti pommin: Hän perustaa burgeri-ravintolan. “Ei kuulosta hyvältä”, oli Leisténin ensireaktio.

Konseptista tarkemmin kuultuaan Leisténin mieli kääntyi ja loppu onkin historiaa. Vauhdikkaasta ja värikkäästä somepresenssistä tunnetun Herlevin Naughty BRGR aloitti laadukkaiden artesaaniburgereiden nousukiidon Suomessa.

Ketjulla on tänään kaikkiaan kahdeksan toimipistettä Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä. Uusin Naughty BRGR avautuu keväällä 2021 Lahteen. Tähtäin on silti kansainvälisillä markkinoilla.

Wihuri Metro-tukku on ollut Naughty BRGRille alusta asti enemmän kuin tukku.
“Metro uskalsi ottaa riskin kanssamme. Pidän yhteistyötämme korkeassa arvossa, se on huomattavasti laajempaa kuin pelkkää tavaranvaihtoa. Metro on meidän strategisen kehittämisen liiketoimintakumppanimme”, Akseli Herlevi sanoo.

Akseli_Herlevi

Akseli Herlevi on Naughty BRGRn kasvot. Hän on luonut burgeriketjulleen vahvan ja värikkään somepresenssin.

 

Jatkuva kehittäminen tähtää kansainvälistymiseen

Wihuri Metro-tukku on auttanut Naughty BRGRia kasvamaan. “Ja toisaalta varmistamaan burgereidemme tasalaatuisuuden. Lisäksi kun keksimme jonkun uuden, mielenkiintoisen raaka-aineen, sitä hankitaan vaivoja säästämättä. Pääsemme näin hyödyntämään uusia ajatuksiamme ja kehittämään konseptiamme”, Herlevi sanoo.

Wihuri Metro-tukun koekeittiö onkin ollut kovassa käytössä ennen kuin Naughty BRGR perusti omansa keväällä 2020. Ketjun Helsingin toinen piste avautui Sturenkatu 21:een, tyylikkääseen funkkisrakennukseen, jossa on koekeittiön, ravintolan ja 50-paikkaisen terassin lisäksi tilaa pääkonttorille.

“Tämä on logistisesti hyvässä paikassa ja voimme kouluttaa täällä myös henkilökuntaamme. Lisäksi olemme järjestäneet esimerkiksi striimattuja tapahtumia ja kokkikouluja. Jahka koronasta päästään, perustamme tänne myös uudenlaisen street food -paikan. Mutta siitä lisää myöhemmin”, Herlevi sanoo.

Herlevi painottaa, etteivät läheskään kaikki kokeilut erilaisilla raaka-aineilla päädy ravintolan listalle uusina tuotteina. “Kaikesta opitaan silti aina uutta.”

Reseptien ja liiketoiminnan kehittäminen on jatkuva prosessi. Strateginen liiketoiminnan kehittäminen tarkoittaa Wihuri Metro-tukun ja Naughty BRGRn tapauksessa sitä, että tähtäin on tätä päivää kauempana.

Leisténkään ei usko yhteistyömalliin, jossa vain ostetaan ja myydään. Tukku ja ravintola istuvat samalla puolen pöytää.

“Tunnemme Akselin kanssa pitkältä ajalta, joten voimme puhua suoraan ja olla asioista myös eri mieltä. Se on iso rikkaus. Naughty BRGRn ongelmanratkaisu on ikään kuin ulkoistettu meille. Meidän tehtävämme on tuottaa ratkaisuja ja nähdä niitä jo ennalta. Tavoitteena on pysyä kehityksessä edellä ja pohtia, mitä heidän kannattaa tehdä jo ennen kuin joku kilpailija ehtii ensin”, Leistén sanoo.

Juuri nyt kehitysputkessa on esimerkiksi HeVi-puolen tuotteiden standardointi yhdessä Wihuri Metro-tukun Fresh Cut -puolen kanssa. Tavoitteena on toimintamalli, joka tuottaa laadukkaita, Naughty BRGRn arkea helpottavia raaka-aineita.

Antti_Leisten

"Metro-tukun tehtävänä on yhdessä Naughty BRGR:n kanssa tuottaa ratkaisuja ja nähdä niitä jo ennalta. Tavoitteena on pysyä kehityksessä edellä ja pohtia, mitä heidän kannattaa tehdä jo ennen kuin joku kilpailija ehtii ensin”, Metro-tukun kenttämyynnin päällikkö Antti Leistén kertoo.

 

Älyteknologia ja keinoliha tulevaisuuden trendejä

Akseli Herlevi veikkaa, että erityisesti burgeri-bisnekseen vaikuttava ruoka- ja ravintotrendin muutos koskee lihantuotantoa. “Laboratorioissa on jo kehitteillä lihan korvikkeita, jotka ovat ominaisuuksiltaan samanlaista kuin eläimen liha. Tämä on iso juttu, ja muutokseen menee toki vielä aikaa, mutta sitten kun tapahtuu, tapahtuu nopeasti”, Herlevi sanoo.

Toinen merkittävä asia koko ravintola-alalle on tekoälyn käyttöönotto ja hyödyntäminen laaja-alaisesti. Tekoälysovellukset auttavat tulevaisuudessa esimerkiksi suunnittelemaan työvuoroja ja varaamaan sopivasti henkilökuntaa ruuhkahuippujen ja vaikka säätilan mukaan.

Wihuri Metro-tukku ja Naughty BRGR miettivät yhteistyössä erilaisia tapoja hyödyntää tekoälyä. “Erilaiset sovellukset voisivat liittyä vaikkapa tavaratilausten ennustettavuuteen ja automatisointiin. Se on silti selvää, että tämäntasoinen strateginen kehitystyö vaatii luottamusta puolin ja toisin”, Herlevi ja Leistén sanovat.

 

Vuoden päästä Aasiaan

Naughty BRGRin perustamisen jälkeen suomalainen burgeri-kenttä on laajentunut ja laadukkaita artesaani-burgereita saa jo useammilta ravintoloilta.

Mistä laadun sitten tunnistaa?

“Sen vain tietää paikan fiiliksestä jo ennen kuin burgeria on edes maistanut. Pieniä juttuja. Onko terassin tuhkakuppi siisti, ovatko lamput ehjiä ja vessa siisti. Jos ne ovat kunnossa, niin se merkitsee paljon. Tasalaatuinen tuote on tietenkin kaiken a ja o lähtien burgerisämpylän väristä. Tästä ei lipsuta.”

Mutta ilman hyvää henkilökuntaan mistään ei kuitenkaan tule mitään.

“Urani alusta asti lähes jokaisessa työpaikassa työnantaja on kusettanut jollain lailla. Se tuntuu olevan alalla enemmän sääntö kuin poikkeus. Vannoin, että jos perustan joskus ravintolan, toimisin itse toisin. Siksi meillä toimitaan kirjaimellisesti by the book. Jokaisella pitää olla turvallinen ja hyvä olo meillä työskennellessään. Haluan myös itse nukkua yöni hyvin. Työntekijöiden työhyvinvointiin panostaminen ja ihmisten hyvä kohtelu myös kantaa kauas. Meidän ei ole ollut koskaan vaikea rekrytoida osaavia ihmisiä”, Herlevi sanoo.

Samalla kun Naughty BRGR laajenee Suomessa, katse on jo kansainvälisillä markkinoilla.

“Lähialueet eivät ole välttämättä kovin kiinnostavia. Esimerkiksi Ruotsissa burgeri-paikkojen taso on tosi korkea, eikä suomalaisia edes oikein pidetä varteenotettavina toimijoina. Olemme idän pikkuserkkuja. Jo Norjassa tai Saksassa suomalaisiin suhtaudutaan toisin. Tähtäin on kuitenkin kauempana, Singaporen ja Soulin suunnalla. Olen tosi pettynyt, jos vuoden päästä meillä ei olisi ensimmäistä kansainvälistä pistettä”, Akseli Herlevi sanoo.

Naughty Sturenkatu

Teksti Leena Filpus
Kuvat Meeri Utti

 

Tutustu myös muihin asiakasreferensseihimme täällä.

Palveleva verkkokauppamme ja Metro-pikatukut ovat valmiina sinua varten. Wihuri Metro-tukun asiakkaana voit keskittyä omaan ydintoimintaasi samalla kun me palvelemme sinua. Liity nopeasti asiakkaaksi ->