Lippulaivatukun rakentuminen Konepajalle: Suojeltuun kohteeseen
Vuosi 2023 on Wihuri Metro-tukulla innostava monesta syystä eikä vähiten siksi, että uusi lippulaivatukku rakentuu Konepajalle entiseen Valtionrautateiden kokoonpanohalliin. Mitä tapahtuu, kun moderni ravintolatukku ja kulttuurihistoriallisesti suojeltu kohde yhdistetään? Olemme epäilemättä ainutlaatuisen rakennusprojektin äärellä.
Suojeltuun kohteeseen uuden rakentaminen herättää aina kysymyksiä ja huoltakin, mutta itse asiassa uudet käyttötarkoitukset ovat rakennuksen säilymisen ehto. Koska junavaunujen valmistus ja korjaaminen ovat siirtyneet pois kaupungin ytimestä, on Pasilan konepajalle ollut luonnollista keksiä uusia toimintoja.
”Käyttö on parasta suojelua, ja muutoksia saa ja kuuluukin tehdä alkuperäiseen. Jos rakennusta käytetään, sen ylläpitämisestä huolehditaan hyvin”, Kiinteistö Oy Train Factoryn pääsuunnittelija, arkkitehti Pekka Saatsi selittää.
Uusi käyttö ei tietenkään saa olla ristiriidassa suojellun rakennuksen arvojen kanssa.
”Kaikkea vanhaa ei pitäisi siivota pois, vaan patina saisi pysyä jollakin tavalla. Konepajan asemakaavassa on suojelumerkinnät, joissa selostetaan aika yksityiskohtaisestikin, mitkä osat on suojeltu”, alueen suunnittelua ohjaava yliarkkitehti Robin Landsdorff Museovirastolta kertoo.
Vaikka uuden rakentamiselle on asetettu erilaisia reunaehtoja, rajoituksina niitä ei koeta, koska yhteistyö on ollut jouhevaa Museoviraston ja suunnittelijoiden välillä.
”Tapaamme lähes viikoittain paikan päällä työmaalla, mikä on poikkeuksellinen panostus Museovirastolta”, Saatsi kiittelee.
Suojeltu kohde on täysin uusi miljöö tukulle Suomessa eikä ehkä ensimmäisenä tulisi mieleen yhdistää modernia ravintolatukkua ja vanhaa kokoonpanohallia toisiinsa. Kuitenkin Pasilan konepaja on tukuksi erittäin sopiva.
”Tukku istuu isoon kokoonpanohalliin hyvin, sillä laajat ja avarat tilat sekä hyvä korkeus tarjoavat toimivan ja vaikuttavan sisätilan tukun tarpeisiin. Toisaalta suojelun näkökulmasta tärkeintä on, että rakennus pysyy sille luontaisessa käytössä, jota Metro-tukun toiminta kyllä edustaa”, arvioi Landsdorff.
Konepajan alue on suojeltu asemakaavoituksen kautta ainutlaatuisena teollisuusmiljöönä, jonka tunnelman toivotaan säilyvän tulevaisuudessakin.
”Haemme kokonaisuutta, jossa eri aikakaudet keskustelevat keskenään ja teollinen autenttinen luonne säilyy, koska se tuo tilalle ja arkkitehtuurille oman luonteensa”, pääsuunnittelija toteaa.
Alkuvuonna Konepajalla Museovirasto on antanut hyväksyntänsä muun muassa ilmanvaihtokonehuoneesta, joka sijoitetaan toiseen kerrokseen. Metro-tukun lippulaivatukun rakentamisessa katseet taas ovat lattiassa. Konepajan lattia on suojeltu, ja mietinnässä ovat erilaiset vaihtoehdot, kuten voisiko uuden lattian rakentaa vanhan päälle. Kaikkien muiden kysymysten tapaan tähänkin saadaan vastaus.
”Lopulta pääsuunnittelijalla on vastuu rakennussuojelun ja teknisen toteutuskelpoisuuden yhteensovittamisesta kohteessa”, Saatsi kertoo.
Pääsuunnittelijalla on vastuu, mutta myös hauskuus. Moni seikka tekee Metro-tukun lippulaivatukun rakentamisesta herkullisen projektin Saatsille. Historialliset kohteet ovat hänen arkkitehtitoimistolleen arkipäivää, mutta Pasilan konepaja poikkeuksellisen arvokkaana ja upeana kohteena keskellä kaupunkia sisältää erityistä hohtoa.
”Kyseessä on kiinnostava ja aktiivinen kohde kaupungissa. Tiiliarkkitehtuuri on kaikin puolin näyttävää ja sisätilat myös mieleenpainuvat”, Saatsi sanoo.
Landsdorff komppaa vaikuttavia yksityiskohtia riittävän.
”Sisätilojen tunnusomainen piirre eli raiteet lattialla on helppo huomata. Pitkät seinät täynnä isoja ovia, tunnusomainen kattoikkunoiden sarja, erilaiset teräsosat, kulkusillat, parvekkeet ja tekniikkasillat muun muassa tekevät konepajasta omanlaisensa”, Landsdorff luettelee.
Tulevassa tukussa vierailu ei siis tule olemaan mitäänsanomaton kokemus.