Kun Wihuri Metro-tukku halusi uudistaa strategiansa 2019, ei konsultointitoimisto Kuudennella aavistettu, kuinka onnistunut yhteistyö oli edessä. Laajuus, jolla Metro-tukun koko henkilöstö sitoutui isoihin uudistuksiin, yllätti. Neljä vuotta myöhemmin Kuudes seuraa ylpeydellä asiakkaansa Metro-tukun tuomaa uutta suuntaa tukkualalle sekä tukun vahvemman asiakaslupauksen konkretisoitumista.
Metro-tukun ja Kuudennen yhteistyö käsitti laajan kokonaisuuden strategiatyöstä aina käytännön toteuttamiseen asti. Metro-tukku hyödynsi Kuudennen monialaista tiimiä monipuolisesti, kun tavoitteena oli asiakkaiden arjen ymmärtäminen.
”Alusta asti oli selvää, että Metro-tukun tiimi haluaa tehdä uudistumistaan asiakaslähtöisesti ja asiakkaita sitouttaen”, Kuudennen CEO Jari Danielsson kertoo.
Jari muistaa ensihetkistä alkaen välittyneen Metro-tukun tahtotilan tehdä asioita uudella tavalla.
”Metro-tukulla oli erittäin hyvä tiimi, joka aidosti halusi ymmärtää, mitä pitää tehdä eri tavalla, jotta voi vastata asiakkaiden tulevaisuuden tarpeisiin, joita he eivät osaa edes sanoittaa.”
Selvitystyö ja asiakkaiden haastattelut toivat vahvasti esiin, että ravintola-asiakkaat kaipaavat tukea ja kumppanuutta arjessaan. Ajatus ravintolayrittäjän työparina toimimisesta syntyi.
”Isoin muutos Metro-tukulla oli siirtymä logistiikka-alan toimijasta ravintola-alan toimijaksi ja toimiminen ihmiseltä ihmiselle eikä y-tunnukselta y-tunnukselle. Ydintiimi ymmärsi hyvin näiden asioiden merkityksen ja uskoi niihin”, Jari kuvaa merkittäviä oivalluksia.
Koska kyseessä oli valtava muutos mentaalitasolla, oli Metro-tukun sitoutumisen taso yllätys Kuudennen väelle.
”On ollut supermielenkiintoista ja hienoa nähdä se intensiteetti, jolla strategiaa on viety käytäntöön Metro-tukun sisällä ensimmäisestä päivästä lähtien. Sellainen ei ole itsestään selvää. Onnistuimme yhdessä sanoittamaan konkreettisen strategian, jonka voi omaksua helposti.”
Metro-tukun muutos ei jäänyt kommunikaation tasolle, vaan uskallus uudistua mahdollisti askelen lähemmäs asiakkaan maailmaa.
”Sekä asiakkaiden että henkilökunnan kuunteleminen ja mukaan ottaminen olivat avainjuttuja, joiden ansiosta mielestäni Metro-tukulla tuli rohkeus uudistua radikaalistikin. Metro-tukulla voidaan kokea ylpeyttä, koska siellä tehdään tällä hetkellä todella hienoja ja poikkeuksellisia juttuja”, Jari kehuu.
Jari nostaa esiin omien superlatiivien löytämisen tärkeyden Metro-tukun kohdalla.
”Metro-tukku ei voi olla isoin, mutta haastajana se erottautuu palvelukokemuksella. HoReCa-markkinaan erikoistuneena Metro-tukku tarjoaa inspiraatiota. Ravintoloitsijahan näkee itsensä välittämässä elämyksiä ihmisille. Jos on kumppani, joka näyttää samalta ja tuntuu samalta niin kuin Metro-tukku, sillä on iso merkitys.”
Panostaminen kokemuksellisuuteen, elämyksellisyyteen ja palvelun laatuun toimivat erottautumistekijöinä. Tänä päivänä kaikki tekeminen omista julkaisuista lähtien vie Metro-tukkua ravintolamaailmaan.
”Metro-tukulla kaikki elementit on tosi hienosti otettu mukaan ja myös ymmärretty kaikkien elementtien arvo uudistumisessa”, Jari sanoo.
”Metro-tukun uudistukset ja koko matka perinteisestä tukkutalosta alan suunnannäyttäjän rooliin ovat huikeita. Toivon, että asiakkaat arvostavat, mitä on tehty ja ymmärtävät, että Metro-tukku on uudistamassa koko alaa suuntaan, johon sen varmasti pitääkin mennä”, Jari pohtii.
Uudistumisen myötä Metro-tukun asiakkaat saavat entistä parempaa palvelua ja monipuolisemman valikoiman käyttöönsä. Halu ymmärtää asiakkaan arkea ja tarpeita on jatkuvan työn alla.
”Metro-tukulta entistä vahvempi lupaus asiakkaille”, Jari tiivistää tukun ja konsultointitoimiston vuosien yhteistyön tuloksen.