Sujuvammat tukkukäynnit, tallessa pysyvät kuitit ja arjen vastuullisuusteko yhdistyvät, kun Metro-pikatukuissa siirrytään sähköisiin kuitteihin ja lähetteisiin 9.4.2024 alkaen.
”Jatkossa ensisijaisesti lähetämme kassarahastuksen kuitteja sekä lähetteitä sähköisesti. Näin helpotamme asiakkaiden kirjanpitoa ja tuemme vastuullista asiointia tukussa”, kertoo pikatukkuketjupäällikkö Jarkko Lifländer.
9.4. alkaen Metro-pikatukuissa siirrytään asioimaan ilman tulosteita. Ensimmäisellä ostokerralla asiakkaan sähköpostiosoite tai -osoitteet tallennetaan, ja jatkossa ne löytyvät automaattisesti järjestelmästä kassa-asioinnin yhteydessä.
”Muutos säästää aikaa tukussa, ja sähköisiä kuitteja asiakkaiden on helpompi hallita. Sähköiset kuitit eivät katoa ja lisäksi ne voi asioinnin yhteydessä lähettää suoraan kirjanpitäjälle, mikä sujuvoittaa arkea”, sanoo Pohjois-Suomen pikatukkualuepäällikkö Pertti Krekilä.
Luotollisia asiakkaita pyydetään jatkossa todistamaan henkilöllisyytensä ostosten yhteydessä, koska allekirjoitettavaa lähetettä ei tulostu. Paperisen kuitin tai lähetteen saa poikkeustilanteissa erikseen pyytämällä.
Vaikka kuitti on pieni pala paperia, sen tulostamisella on paljon ympäristövaikutuksia. Paperin tuottaminen kuluttaa suuria määriä energiaa aiheuttaen päästöjä ympäristöön ja hakkuut uhkaavat luonnonmetsiä.
”Tutkimusten mukaan kaikesta tulostetusta ja kopioidusta paperista 45 % päätyy päivän päätteeksi roskakoriin. Luopumalla paperitulosteista säästämme luonnonvaroja ja vähennämme paperijätettä”, Krekilä kertoo.
”Tavoitteena on tehokas paperinkäyttö ja asiakkaiden entistä jouhevampi palvelu”, kiteyttää Lifländer.