Skip to content

Blogi > Klassisessa Rouxissa on tilaa uudelle

Klassisessa Rouxissa on tilaa uudelle

Ravintola Roux on laadukasta ruokaa ranskalaisen keittiön opein ja erinomaista palvelua. 2007 avattu fine dining -ravintola on myös paikka, josta voi ensimmäisten joukossa bongata uusia trendejä. Roux on saanut Lahdessa rinnalleen niin kaksi bistroa, soppakeittiön kuin cateringin. Jouhevan keittiöarjen on varmistanut 17 vuoden yhteistyö Metro-tukun kanssa.

”Maku, maku ja maku, siinä kolme tärkeintä”, keittiömestari Sami Häkkinen tiivistää lahtelaisen Ravintola Rouxin keittiön ytimen.

Yhdessä Samin kanssa Ravintola Roux Oy:n toimitusjohtaja Kati Onnela sekä keittiömestari Antti Hietanen linjasivat 17 vuotta sitten yksinkertaisesti, että Ravintola Roux tarjoaa hyvää ruokaa ja hyvää palvelua.

”Luotamme ranskalaiseen keittiöön, jonka oppeja on päivitetty tähän päivään”, Kati kertoo.

Historiallisessa apteekissa toimiva fine dining -paikka luo loistavien makujen lisäksi visuaalisesti näyttäviä annoksia, jotka osaltaan saavat aikaan elämyksiä asiakkaille.

”Koko ajan pitää pyrkiä parempaan elämysten takaamiseksi ja opiskella uusia tekniikoita ruoanvalmistukseen. Alkuruokana meillä on ollut esimerkiksi porkkanamosaiikki, joka on työläs, mutta äärimmäisen kaunis annos”, Sami sanoo.

 

Trenditutka toimii

Lähes kahdessa vuosikymmenessä ravintola ehtii muuttua ja muokkautua monestakin syystä, mutta Rouxissa klassinen ruoanlaitto on pitänyt pintansa. Kuitenkin avoimuus uudelle on aina ollut läsnä.

”Entisiltä työntekijöiltä olemme saaneet paljon ideoita. Kozeen Shiwan toi todella uutta näkemystä ruuanlaittoon, ja Kinnusen Akilta imimme runsaasti oppia”, Sami muistelee.

Kolmikko vitsailee olevansa alan trendeissä kärppänä mukana, vaikka Hämeessä ollaankin. 

”Erityisesti Sami on herkkä fiilistelemään trendejä ja aistimaan tuloillaan olevia ruokamaailman ilmiöitä. Joskus on jopa oltu hiukan liian edellä. Burgeribuumi tuli muutama vuosi sitten Suomeen. Olimme jo aiemmin tuoneet sunnuntaibrunssillemme hampurilaisia, mikä silloin herätti vielä ihmetystä”, Kati muistelee.

Uuden tuomisessa on välillä hypätty heti syvään päätyyn.

”Kun kasvissyönti nosti päätään, teimme listalle kokonaan vegaanimenun, jotta voisimme palvella mahdollisimman montaa asiakasta. Siinä mentiin ohkaisille jäille hetkeksi, kun voi ja kerma menivät romukoppaan. Menu onnistui kuitenkin hyvin, kysyntä on tasaista ja kiitostakin tulee”, naurahtaa Sami.

 

Palvelusta arvot yhteistyöhön

Metro-tukun kanssa Kati, Antti ja Sami ovat tahoillaan olleet yhteistyössä jo ennen Rouxia. Kun edessä oli muutto Lahteen ja uuden ravintolan perustaminen, oli tukun valinta helppoa.

”Alun perin Lapissa oli jo hyvä yhteistyö 2000-luvun alussa Metro-tukun kanssa. Olemme kokeneet tukun toimintatavat hyviksi ja toimiviksi”, Kati kertoo.

Roux sai rinnalleen 2016 Bistro Popotin ja 2020 Bistro Kokan Lahteen. Koronavuosina toiminta laajeni cateringiin ja soppakeittiöön. Kaikissa Metro-tukku on yhteistyökumppanina.

”Arvot yhteistyöhön tulevat muualta kuin hyllyhinnasta. Merkittävää on, millaista palvelua saa ja kuinka helposti. Metro-tukun palvelu on hyvää ja henkilökohtaista”, Antti miettii.

Asiakkuusvastaava Kimmo Kotamäen kanssa keskustelu on suoraa.

”Kimmolla on keittiömestaritausta, mikä auttaa kovasti kommunikointia”, Kati avaa yhteistyön sujuvuutta.

 

Metro-tukku arjen elintärkeä kumppani

Metro-tukku pystyy helpottamaan Rouxin, Popotin ja Kokan arkea erityisesti joustavilla toimituksilla.

”Kuljetukset ovat todella joustavat, ja aikatauluja on pystytty muokkaamaan hyvin ja lauantaipäivänkin kuljetukset onnistuvat maakuntaan”, Kati kiittelee.

”Keittiömestareiden tulee tietää mahdollisimman tarkkaan, milloin kuorma tulee. Toimiva tukku on elämisen ehto ravintolalle”, Antti komppaa.

Roux elää muiden paikkojen tavoin vahvasti sesongeissa, minkä onnistumista tukevat Metro-tukun uutiskirjeet.

”Tukku pitää hyvin ajan tasalla ennakkotilauksista ja vaihtuvista sesongeista, niin keittiöiden on helppo olla myös aikataulussa ja suunnitella työtään”, Kati sanoo.

 

Entistä nopeamman palvelun toive

Vaikka henkilöstön saatavuus on haastanut ravintola-alaa, ei Rouxissa uskota valkoliinapaikkojen supistavan palvelujaan.

”Toimimme kentällä, jossa panostetaan runsaammin juuri palveluun, joten ei ole aikomusta lähteä digitalisoimaan sitä puolta”, Kati toteaa.

Rouxissa on huomattu, että ravintola-asiakkailla on enemmän kiire tänä päivänä, mikä vaatii uudenlaisia ratkaisuja.

”Ruokaa toivotaan nopeammin, ja se tarkoittaa keittiölle toiminnallisia muutoksia ja raaka-ainevalinnoissa valmistusajan huomioimista. Hyödynnämme Metro-tukun Fresh Cut -palvelua, joka nopeuttaa kasvisten valmistelua huomattavasti”, Sami kertoo.

Sujuvaksi hioutunut Rouxin ja Metro-tukun yhteistyö jatkuu juuri uusittujen sopimusten myötä.

”Metro-tukku tuntee hyvin tarpeemme, joten tästä on hyvä jatkaa”, Antti summaa.