Millaiset ruokatrendit ovat nyt pinnalla tai nousussa? Poimi inspiraatiota trendinostoistamme.
Makutrendeinä sitruuna, avokado ja pistaasi
Dubai-suklaan suosio toi pistaasin myös muihin tuotteisiin, kuten salameihin tai säilykekalan öljyyn. Pistaasin ohella raikas sitruuna ja lempeä avokado maistuvat yhä useammissa tuotteissa. Tryffeli on vallannut niin dippejä, valmisruokia kuin kastikkeita.
Katso esimerkiksi Plantinin tryffelituotteet.
Vähemmän kypsytetylle kysyntää
Juustomarkkinoilla hinnat määräävät suuntaa eikä pitkään kypsytettyjä juustoja ole juuri tarjolla. Vähemmän kypsytetyt vaihtoehdot, kuten parmigiano 12 kuukauden kypsytyksellä, tekevät kauppansa.
Italia valloittamassa maailmaa
Suomalaisille perinteisesti italialaiset maut ovat sopineet ja nyt saapasvaltion ruokakulttuurin charmi iskee yhä kaukaisemmissa kohteissa, kuten Japanissa. Tuotteissa Italiasta trendaavat nyt erityisesti pinsat ja burrata.
Katso pinsa-tuotteemme, mukana vegaanisia vaihtoehtoja!
Vegaani ja vege edelleen kasvussa
Läpi kaikkien tuoteryhmien vegaani- ja vegevaihtoehtojen kysyntä on noussut luomutuotteiden jäädessä sivuun. Kasvisvaihtoehdoissa lihaa ei jäljitellä, vaan tuotteet saavat olla aidosti omanlaisiaan.
Tutustu Metro Veganiin.
Proteiinia, kiitos!
Kuluttajien kiinnostus tuotteiden proteiinipitoisuutta kohtaan näkyy korkeaproteiinisten tuotteiden kasvuna. Niin jäätelöiden, pastojen, valmisruokien kuin snacksien proteiinipitoisuutta on hivutettu ylöspäin.
Miedoille mauille vaihtelua
Mausteisuus ja tulisuus ovat nousussa saaden inspiraatiota Aasiasta. Thai ja Korea vetävät nyt puoleensa, ja Aasia antaa inspiraatiota myös snackseihin. Paprika, chili, wasabi, chipotle ja jalopeno hiipivät eri ruokiin.
Tutustu Metro Fresh Cut -uutuuksissa aasialaisiin sekoituksiin.
Marjat ja muuta superia
Marjojen makumaailma, erityisesti vadelma ja mansikka, maistuvat eri tuotteissa. Laajempaan hyvinvoinnin trendiin vastaavat myös supervedet ja -ruoat.
Hyödynnä helposti trendimakua Powerking vadelmalla.
Pyöreänä paras
Makutrendit muuttuvat, mutta myös muodolla on väliä. Nyt erilaisissa pakastesnackseissa ja muissa tuoteryhmissä donitsin muoto on vallalla. Elämässä on jo riittävästi särmää, joten ruoassa kulmat on pyyhitty pois.
Tutut juomat yllättävissä paikoissa
Jos alkoholin kulutus muuten on laskussa, ovat tutut juomasuosikit löytäneet tiensä erilaisiin ruokatuotteisiin. Sangrialla maustetut oliivit, pink gin -sipsit tai olutkuorrutetut sipulirenkaat ovat esimerkkejä trendistä.
Pakkauksiin innovaatioita ja premiumia
Pakkauksissa ympäristöystävälliset ratkaisut ovat yhä suosittuja, mutta rinnalle on noussut premium-vaihtoehtoja. Työtä helpottavia ratkaisuja tulee lisää, mistä kertoo jo oliiviöljyyn kehitetty nokkapullo ja erilaiset suihkepullot.
Listaus on Metro-tukun asiantuntijoiden koostama PLMA-messujen pohjalta. PLMA-messut keskittyvät omiin merkkeihin. Omat merkit ovat globaalisti kasvaneet paljon. Omissa merkeissä näkyy tällä hetkellä premiumsaatio ja tuotteilta odotetaan lisäarvoa ja ainutlaatuisuutta entistä enemmän.