Hopealinjat-yritys on erottamaton osa Tamperetta. Sen kesäravintola Viikinsaari, bistrot Kattila ja Mustavuori, ravintolalaivat Silver Sky ja Silver Moon ja höyrylaiva Tarjanne tarjoavat kävijöilleen kehuja keränneitä ruokaelämyksiä.
Wihuri Metro-tukku on tehnyt jo pitkään yhteistyötä Hopealinjojen kanssa. Viime vuosien aikana yhteistyö on muuttanut muotoaan, kun Hopealinjojen toiminta ja volyymi ovat kasvaneet ja toimipaikkoja on tullut enemmän. Samalla tukusta on tullut tärkeä työpari toimitusjohtaja Mari Vuoriselle.
“Järkevä, hallittu ja keskitetty ostaminen on keskeistä katerakenteen hallinnan kannalta. Minä en ole keittiöalalta, vaan ekonomi, joten olen saanut Metro-tukun Markus Lattusesta hyvän partnerin ja sparraajan, joka on avannut ymmärrystäni siitä, mitä minun pitää seurata, tietää ja osata ja vahvistanut osaamistani ravintolatoimen ostamisesta ja tukkutoiminnasta.”
Toimitusvarmuus on laivoilla kriittinen tekijä
Valtaosa Hopealinjojen bisneksestä tulee kesäsesonkiaikaan, jolloin heidän ravintolalaivansa liikkuvat. Siksi myös tukun rooli on onnistumiselle erityisen kriittinen.
“Toimitusvarmuus on meille tärkeä asia. On ikävää, jos laiva lähtee satamasta ja sata ihmistä odottaa nälkäisinä ruokaa, mutta tukkukuorma ei ole ajoissa. Tällaista ongelmaa ei Metro-tukun kanssa ole ollut”, Vuorinen sanoo.
Laivojen lisäksi kesäsesonki on myös tapahtumien aktiivisinta aikaa. Kesäkuussa Hopealinjat järjestää oman SummerVibes -jooga- ja hyvinvointitapahtuman Viikinsaaressa. Kesällä järjestetään myös muun muassa Viikinsaaren viini-illallisia, viikonloppujen teemaristeilyitä ja King Crab -illallinen.
“Koronan jälkeen olemme testanneet rohkeasti erilaisia tapahtumia. Oppien perusteella voimme sitten syksyllä tuotteistaa lisää tapahtumia ensi vuotta varten”, Vuorinen kertoo.
Asiakkaan tukena muutoksissa
Wihuri Metro-tukun asiakasvastaava Markus Lattunen on seurannut aitiopaikalta asiakasyrityksensä uusia aluevaltauksia.
“On ollut hienoa seurata Hopealinjojen kasvua. Esimerkiksi viime vuonna heidän tapahtumat olivat selvästi tapetilla Tampereella. Yritys on hyvin johdettu. Se mahdollistaa senkin, että meidän on kumppanina helppo toimia.”
Monipuolinen yhteistyö on ollut antoisaa myös Lattuselle.
“Hopealinja on esimerkiksi kaivannut raportointiyhteistyötä ja lukujen ja tuotteiden analyyttista tutkimista tukemaan heidän liiketoimintaansa. Tämä on tärkeä osa yhteistyötämme.”
Ihan kaikkea tukustakaan ei silti saa.
“Ainoa ongelmamme on tällä hetkellä sama kuin monella muullakin ravintola-alalla – kokkeja ei ole. Se on johtanut siihen, että joudumme pitämään bistrojamme kiinni, jotta laivojen tapahtumat ja toiminta turvataan. Työvoimapula vaikuttaa alaan musertavasti”, Vuorinen toteaa.
Sutinakesä edessä
Vuorinen odottaa edessä olevaa Hopealinjojen kesää tyynenä mutta jännityksellä. Hän on vienyt viime vuosien aikana yritystä modernimpaan suuntaan: palveluita on tuotteistettu uudet kohderyhmät mielessä ja toimintaa modernisoitu.
“Bisnes on ollut koronan takia pysähdyksissä, mutta omistajat ovat olleet rohkeita ja halunneet investoida yritykseen. Olemme esimerkiksi uusineet laivojamme. Joko tulevaisuuteen uskotaan tai sitten siihen ei uskota – ei ole välimallia. Meillä onkin edessä melkoinen sutinakesä, koska myynti on räjähtänyt nyt jo aivan käsiin! Minulla on positiivinen fiilis tulevasta, sillä meillä on paljon uusia tuotteita ja tapahtumia.”
Artikkeli julkaistu 23.6.2022
Tutustu myös muihin asiakasreferensseihimme täällä.
Palveleva verkkokauppamme ja Metro-pikatukut ovat valmiina sinua varten. Wihuri Metro-tukun asiakkaana voit keskittyä omaan ydintoimintaasi samalla kun me palvelemme sinua. Liity nopeasti asiakkaaksi ->