Tehdään tämä heti selväksi: Bastard Burgers ei ole pikaruokapaikka, vaikka se siltä näyttääkin. Mistä oikein on kyse?
Ruotsista rantautunut hampurilaisravintola Bastard Burgers on Helsingin burgeripaikkojen uusin tulokas. Pitkä tiski, jolta tilata ruokansa ja juomansa, erilaisia ja erikokoisia pöytiä, sohvaryhmä, värikkäät seinät ja tilan perällä tarjoiluluukku. Hiphop soi luomassa tunnelmaa. Listalla on hampurilaisia ja eri tavoin maustettuja ranskalaisia valmistettuna perunasta ja bataatista. Modernilta pikaruokaravintolalta näyttää! Mutta ei.
”Olemme hybridi perinteisestä ravintolasta ja nopean syömisen fast food -paikasta. Me olemme street food -ravintola, eikä meillä ei ole edes tavoitteena tarjota asiakkaalle valmista hampurilaista ja ranskalaisia tiskiltä saman tien mukaan, kun asiakas maksaa. Eikä se olisi edes mahdollista, sillä valmistamme jokaisen annoksen käsin valmiiksi tilauksen saatuamme”, Mikonkadun Bastard Burgersin ravintolapäällikkö Minna Kiira-Nymark sanoo.
Kunnollisen smash-burgerpihvin paistamiseen menee nimittäin oma aikansa. Jotta pihvin pinnasta saadaan kunnollinen, se on puristettava kuumaa paistopintaa vasten voimalla. Eikä pihvi minuutissa paistu kypsäksi. Kun pihvi on valmis, hampurilainen maustetaan ja kootaan huolella asiakkaalle valmiiksi.
”Toinen, ja pihviäkin tärkeämpi ero pikaruokaravintolaan on se, että maustamme ja valmistamme kaikki käyttämämme kastikkeet, dipit ja pirtelöt itse täällä ravintolassa. Meille ei siis toimiteta mitään valmiita kastikkeita. Preppikeittiössä on rivi mausteita, joista mittaamme ja sekoitamme kastikkeita Ruotsissa kehitettyjen reseptien mukaisesti.”
Myös esimerkiksi sipulit tulevat Wihuri Metrotukusta säkeittäin kuorimattomina. ”Kuorimme, pilkomme ja pikkelöimme ne itse. Kaikki tämä takaa sen, että raaka-aineemme ovat aina takuulla tuoreita ja sellaisia kuin me haluamme. Näistä aineksista on hyvä koota laadukas, mehevä burgeri, joka vie nälän”, Kiira-Nymark
sanoo.
Erottuminen kilpailijoista on yksityiskohdissa
Burger-ravintoloissa on valinnanvaraa perinteisistä nopeaan asiakaspalveluun panostavista ketjuista Bastard Burgersin tyylisiin, pieteetillä valmistettujen burgereiden paikkoihin. Bulkista erottuvia tuotteita tarjoaa myös moni Bastard Burgersin kilpailija. Ja se on hyvä, sillä asiakkailla on erilaisia tarpeita. Silti herää kysymys, miten erottua?
”Meidät on otettu todella hyvin vastaan. Kiire on ollut niin kova, että laajennamme myös aukioloaikoja ja suljemme viikonloppuisin ovet vasta puolenyön jälkeen. Uskon myös, että avaamme uusia toimipisteitä, kunhan sopivia liikepaikkoja löytyy.”
Pitkän uran muun muassa McDonald’silla tehnyt Kiira-Nymark uskoo hampurilaisten vetovoimaan myös jatkossa, sillä burgerit istuvat suomalaisten makumaailmaan. On kuitenkin oltava vaihtoehtoja ja vaihtelua.
”Meillä on aivan oma Bastard-makumaailmamme. On esimerkiksi tyffelimajoneesia, jalapenodippiä ja sesongeittain vaihtuvia pirtelöitä. Näin alkuvaiheessa menumme on suppeahko verrattuna Ruotsiin, sillä haluamme henkilökunnan pääsevän kunnolla sisälle konseptiin ja pystyvän pitämään laadun koko ajan korkealla. Mutta laaja reseptiikka takaa sen, että menun vaihteluun on paljon mahdollisuuksia.”
Bastard Burgersilta saa myös viiniä ja omaa olutta, joka pannaan Bronxissa. ”Panostamme omanlaiseen, rentoon tunnelmaan, että asiakkaat tuntevan olonsa tervetulleiksi. Meillä on myös välillä perjantai-iltaisin tiskijukka viihdyttämässä asiakkaita. Kaikki tämä on osa konseptiamme vaihtuvaa musiikkilistaa ja skeittitapahtumien sponsorointia myöten. Jokaisen ravintolaketjun on mietittävä omat erottautumistekijänsä”, Kiira-Nymark sanoo.
Bastard Burgersilla odotetaankin jo kesää, sillä ravintolan sisäpihalla on tilaa suojaisalle terassille, jossa voi ruokailla ja viettää aikaa. Asiakkaita on sitoutettu myös esimerkiksi skeittija ravintola-tapahtumissa vierailevalla, Ruotsista tulleella, Bastard Burgersin omalla ruokarekalla. "Ja katsotaan, mitä muuta kehitämme”, KiiraNymark sanoo.
Premium on muutakin kuin hyvä hampurilainen
Ruotsissa 2016 aloittaneella Bastard Burgersilla on kotimaassaan yli 70 ravintolaa. Norjassa toimipisteitä on kaksi, New Yorkissa yksi. Lokakuussa 2022 Helsingissä avattu ravintola on uusin ja yksi
ketjun myynnillisesti suurimpia.
Kiira-Nymark palaa vielä laatuun. Hyvä burgeri erottuu ennen kaikkea laadukkailla raaka-aineilla, hyvällä pihvillä ja kiinnostavasti koostetuilla lisukkeilla. Kun myydään premiumia, tuotteen on oltava sitä kokonaisuudessaan.
”Tähän liittyy myös asiakkaiden kohtaaminen ja huomioiminen, pienet jutut, jotka ratkaisevat
fiiliksen. Että tervehditään ystävällisesti, huomataan ihminen kiireessäkin. Me myös seuraamme
tarkkaan alan trendejä ja kuuntelemme asiakkaiden toiveita.”
Kiira-Nymarkin mukaan tällä hetkellä ehkä merkittävin ruokatrendi on vegaanisuus, joka näkyy myös hampurilaisissa ja street foodissa. ”Vegaanisuus on todella nosteessa maailmalla ja yhä vahvempi myös meillä Suomessa. Sitä paitsi se on kestävän kehityksen mukaista ja vastuullista. Näistä asioista kuluttajat ovat kiinnostuneita. Saa nähdä, mikä on seuraava trendi. Meille vegaanisuus ei silti ole välttämätön pakko, vaan
osa dna:tamme. Meillä onkin markkinoiden laajin vegaanisten tuotteiden valikoima, kaikki hampurilaisemme ja osan snack-tuotteistamme saa myös vegaanisina".