Skip to content

Blogi > Eckerö Line panostaa kiinnostaviin makuihin Metro-tukun valikoimalla

Eckerö Line panostaa kiinnostaviin makuihin Metro-tukun valikoimalla

Eckerö Line on liikennöinyt 30 vuotta tarjoten ruokaelämyksiä risteilijöille. Matkustajille iso peruste laivan valinnalle on kiinnostava ruokatuote, jonka rakentamisessa Metro-tukun valikoima sekä palvelu auttavat. 

Eckerö Line viettää 30-vuotisjuhlavuottaan, mikä näkyy niin erilaisissa tuotteissa servieteistä juhlaolueen kuin juhlaristeilyllä. Merkkivuoteen on lähdetty odottavaisin mielin, sillä vuonna 2023 saavutettiin ensimmäistä kertaa kahden miljoonan matkustajan rajapyykki.

”Kasvumme on ollut kovaa. Ruokamyynti ylitti 10 miljoonaa viime vuonna”, kertoo Eckerö Linen M/s Finlandian keittiömestari Tuomas Sillanpää.

”Panostamme tuotteiden ja palvelun laatuun, mitkä ovat syitä valita juuri Eckerö Line”, arvioi Eckerö Linen Supply Chain Manager Antti Kuittinen.

933A0740


Samat perustelut Eckerö Linella voitaisiin listata myös tukun valinnalle. Merkkivuoden vauhdikasta alkua on tukenut Metro-tukun kanssa käyntiin lähtenyt yhteistyö, joka kattaa M/S Finlandia -risteilyaluksen, M/s Finbo Cargo -rahtialuksen ja Eckerö Linen kaksi konttoria.

”Ikinä ei ole fiilis, että jäisimme tarpeidemme kanssa yksin”, Kuittinen summaa tuoretta yhteistyötä.

”Jokaiseen ongelmaan suhtaudumme kuin omaan eli ikinä ei vastata kieltävästi, vaan lähdetään heti selvittämään ja ratkomaan asioita asiakkaalle”, sanoo asiakkuudesta vastaava Metro-tukun myyntipäällikkö Jarmo Salonen (B2B ketjumyynti).

 

Valttina mieleenpainuva makumaailma

Eckerö Linella tiedetään, että laivan ruokatarjonta painaa vaakakupissa risteilypäätöstä tehtäessä.

”Toimimme lyhyellä välillä, jossa ei voi tarjota à la cartea. Tallinnan ruokakulttuuri on kehittynyt paljon, joten meidän pitää pystyä tarjoamaan sellaista, mikä saa ihmiset nauttimaan ruokaa laivalla”, Kuittinen sanoo.

”Kun suunnittelemme laivan eri menut kollegani Kai Honkamäen kanssa, käymme läpi kaikki asiakaspalautteet sekä sisäiset palautteet”, Sillanpää avaa prosessia.

Eckerö Linen matkustajista noin puolet tulee Suomesta ja loput edustavat eri kansallisuuksia, mikä asettaa ruokatarjonnalle ison kentän toiveita täytettäväksi.

”M/s Finlandialla on yhdeksän ravintolapalvelua ja vetonaulana toimii buffet, jonka pyrimme pitämään mahdollisimman kiinnostavana ja monipuolisena. Pöydässä on vivahteita eri puolilta maailmaa, kuten Aasiasta ja Amerikasta. Menussa yhdistyvät trendikkyys ja klassisuus”, Sillanpää kuvaa.

Buffetin menu vaihtuu 6 kertaa vuodessa ja hyödyntää satokauden mukaisesti aina parhaita raaka-aineita.

”Suosimme suomalaista ja luomua. Päivän raaka-aineissa kotimaisuusaste on noin 90 %. Olemme ainoa varustamo luomujärjestelmässä ja kasvatamme luomuvalikoimaa vuosittain. Kahvi on suurimpia menekkituotteitamme ja haluamme sen olevan luonnonmukaisesti tuotettua sekä vastuullista.”

Metro-tukulta hyödynnetään mielellään oman merkin tuotteita peruskäyttötavaroissa.

”Ei häpeä isommille brändeille, vaan mausteet, öljyt ja tomaattimurskat ovat laadukkaita ja hyvän hintaisia.”

 

Eckerö-lautanen-seafood-680x394

Räätälöity Metro Fresh Cut risteilytarpeisiin

Eckerö Linella on tärkeää, että käsityön jälki näkyy tuotteessa. Se ei tarkoita, että kaikkea kannattaa tehdä itse.

Metro Fresh Cut -tuotteet ovat loistavia, niin tuoreita ja nopeasti saatavilla”, kehuu Sillanpää Metron oman merkin valmiiksi pilkottua hevivalikoimaa, joka syntyy ammattikokkien vetämissä tiimeissä.

Tämän kesän Fresh Cut -tilausten koko riippuu Eckerö Linen keittiön henkilömäärästä.

”Helposti yhden henkilön koko työaika menee pilkkomiseen ja paloitteluun, niin on säästöä ottaa tomaattilohkot ja kurkkuviipaleet valmiina.”

Tällä hetkellä Eckerö Linella on Fresh Cutilta päätuotteena laivalle räätälöity oma Fresh Cut vihannessuikale-mix.

”Meidän toiminnallemme on todella tärkeää saada sellainen tuote, joka soveltuu käyttöön täydellisesti. Tuoteräätälöintejä on tulossa ehdottomasti lisää Fresh Cutin osalta”, Sillanpää kertoo.

Metro-tukun ja Eckerö Linen yhteinen valikoimatyö ei rajoitu vain Fresh Cutiin.

”Olemme onnellisessa asemassa siinä, että saamme olla osa Metron valikoiman kehitystä. Esimerkiksi astiavalikoimaa laajennettiin tarpeisiimme. Näkyy, että Metro haluaa kehittää valikoimaa asiakkaiden näköiseksi”, Kuittinen kiittelee.

 

”Tukun tahtotila yhteistyöhön näkyy”

Eckerö Linella tyytyväisyys yhteistyöhön Metro-tukun kanssa kiteytyy paljon sanaan avoimuus.

”Koko toiminnassa on läsnä läpinäkyvyys, mikä on iso osa vastuullisuutta nykypäivänä. Lisäksi avoimuus on helpottanut kolmikantaneuvotteluja”, Kuittinen kertoo.

Kuittisen mukaan Metro-tukun ja tavarantoimittajien hyvä yhteistyö hyödyttää heitäkin asiakkaana.

”En ole ennen nähnyt, että tukku ja tavarantoimittaja panostaisivat yhdessä niin paljon hinnoitteluumme. Voimme keskustella avoimesti kaikesta, mikä on eduksi. Yhteistyö tukun kanssa on syventänyt välejämme tavarantoimittajiin.” 

Jos Eckerö Linella yhteistyölle annetaan kiitosta, niin samoja terveisiä lähtee takaisin päin tukultakin.

”Yhteydenpito toimii hyvin. Kun saamme tietoa aktiivisesti, pystymme myös laittamaan asioita kuntoon”, Salonen sanoo.

Viimeisimpänä Metro-tukulta vastattiin lähetteiden kehittämistarpeeseen. Yhteisellä työryhmällä on nopeasti saatu tukun järjestelmät tukemaan Eckerö Linen käytäntöjä paremmin.

”Meidän tehtävä on tuoda asiakkaalle lisäarvoa, myös muilla tavoin kuin valikoimalla ja toimituksilla”, Salonen painottaa.

”Metro-tukun tahtotila yhteistyöhön on todella korkea. Odotamme innolla, mitä yhteistyö vielä tuo mukanaan”, Kuittinen päättää.