Pohjoismaiden suurin tuontilihayritys Norvida panostaa vastuullisuuteen tuotantoketjunsa kaikissa osissa. Ravintoloille vastuullisesti tuotetun lihan alkuperä ja tarina tarjoavat erottautumistekijän, joka kannattaisi hyödyntää vahvemmin.
Norvidan Etelä-Amerikasta tuomat Naturkött-lihatuotteet ovat peräisin naudoista, jotka ovat vaeltaneet elämänsä vapaana lauheailmastoisella pampalla ja nauttineet ravinnokseen heinää ja ruohoa.
Viljavaa pampaa esiintyy Argentiinan, Uruguayn ja Brasilian eteläosissa, jossa lihantuotantoa valvomassa ovat myös Norvidan omia työntekijöitä. Heidän tehtävänään on varmistaa, että eläinten pito, -kuljetukset ja -teurastukset tapahtuvat eläinten hyvinvointia vaalien.
– Eläinten lajityypillisen elämän ja liikkumisvapauden lisäksi vastuullisessa tuotannossa on säädelty mm. kuljetusmatkojen pituuksia, jotka ovat keskimäärin 2–3 tuntia tilalta tuotantolaitokselle. Toimintamallissamme valitsemamme tuottaja vastaa aina koko tuotantoketjusta ja siten lihan alkuperä on helposti jäljitettävissä, Norvidan toimitusjohtaja Sakari Tarhonen kertoo.
Vastuullisuus liittyy myös kuljetukseen. Laivojen kylmäkonteissa kohdemaahansa kuljetettavat lihat säilytetään 1 – -1,5 -asteen lämpötilassa (liha jäätyy -1,7 asteessa), mikä takaa tuotteille jopa 120 vuorokauden säilyvyyden. Kuljetustavan etuna on, että matkan aikana liha raakakypsyy ja mureutuu ja on saapuessaan valmis käytettäväksi.
Norvida hiilikompensoi Amerikasta ja Uusi-Seelannista meriteitse kuljetettavat lastinsa osallistumalla uudelleenmetsityshankkeeseen Latinalaisessa Amerikassa ja Oceaniassa.
Norvidan pääkonttori on Ruotsissa, jossa lihatuotannon vastuullisuus puhututtaa enemmän kuin Suomessa. Yksi syy välimatkaan on se, että Suomessa lihan alkuperästä ei juurikaan hiiskuta asiakkaille.
– Monissa ravintoloissa kerrotaan seikkaperäisesti viinin kasvupaikoista ja -olosuhteista, mutta lihan sanotaan tulevan tukusta. Jos tarjolla oleva eläin on saanut kasvaa vapaana ja sen tuotantoketjussa on muutenkin kaikki kunnossa, olisi siitä ilo kertoa asiakkaille seikkaperäisemmin.
Tietoisuuden lisääminen on tärkeää, sillä se ajaa isoja toimijoita vaatimaan vastuullisuutta tuottajilta.
Esimerkiksi Brasiliassa Norvida ei osta lihaa tuottajilta, jotka toimivat Amazonasin tai Mato Grosson sademetsäalueilla, vaan valitsevat tuottajansa maan eteläisistä maakunnista, jotka sopivat karjan laiduntamiseen luontaisesti.
Allekirjoittamalla WWF:n soijasitoumuksen Norvida on sitoutunut käyttämään vastuullisesti tuotettua Responsible Soy (RTRS)- tai ProTerra-sertifioitua soijaa hankinnoissaan ja tuotantoketjuissaan.
Aktiivisena toimijana Norvida on myös mukana kestävän maatalouden ohjausryhmässä, jonka tavoitteena on lisätä ympäristötietoutta karjankasvattajien keskuudessa. Norvidan lisäksi ryhmään kuuluu kansallisia toimijoita, kuten pankkeja, tutkimuslaitoksia, yliopistoja WWF, Mc Donald’s sekä ranskalainen ruokakauppajätti Carrefour.
– Esimerkiksi Novo Combo -hankkeemme tavoitteena on opettaa tilallisille, kuinka he voivat hyödyntää laidunpinta-alaansa sitä raivaamatta, niin että maa uusiutuu. Koulutuksella pyrimme esille tuomaan asioita, joista on hyötyä kaikille osapuolille.
Vastuullisuus koskee myös työntekijöitä ja siksi Norvidan yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet työoloja säätelevään SEDEX-sopimukseen. Yritykselle myönnetty SEDEX-sertifikaatti varmistaa, että työntekijöille maksetaan kunnollista palkkaa ja yrityksessä pidetään kiinni työturvallisuudesta ja työntekijöille kuuluvista vapaapäivistä.
Norvidan valikoimaan kuuluu mm. brändit: Naturkött, Aberdeen Black John’s Selection ja Happy Chef.
Tuotteet eMetrossa:
Naturkött n600g karitsan ulkofilee, GTIN:2073706200003
Naturkött 2,8kg Häränulkofilee kalvoton, GTIN:2073718000004
Naturkött n1,4kg Härän sisäfilee, GTIN:2073712100007
Naturkött 2kg Härän Entrecote, GTIN:2073702700002
Naturkött n1,8kg Härän Sisäfilee, GTIN:2073717600007