Parhaimmillaan tukku on kumppani, jolla on pelisilmää, kuvailee turkulaisen Mamin perustaja Marko Rauhala. Mamin asiakkuutta hoitava avainasiakaspäällikkö Simo Hemminki pysyttelee jatkuvasti kartalla alan uusista tuulista, jotta hän voisi palvella ravintoloita jo ennen kuin niissä edes tajutaan pyytää apua.
Alkuvuodesta turkulainen Mami-kortteliravintola oli tovin remontissa. Mitään ei muutettu radikaalisti, mutta tiloista tehtiin toimivammat uudella baaritiskillä ja pinnat saivat väriä.
“Edellisestä remontistamme oli seitsemän vuotta. Kyllähän siinä ajassa paikat ehtivät jo vähän kulahtaa”, Mamin Marko Rauhala naurahtaa.
Tänä keväänä Mami täyttää neljätoista vuotta. Rauhala ei usko, että vuoden aikana Mamissa tullaan tekemään mitään suuria muutoksia.
“Remontti oli se suuri panostuksemme tänä vuonna. Mitään ihmeellisempää emme ole suunnitelleet. Baaritiskinkin hankkiminen oli meille iso juttu. Jatkamme siis samalla linjalla kuin kuluneetkin vuodet. Meidän kilpailuvalttimme taitaa olla se, että meillä on Suomen vanhimmat kokit”, hän murjaisee.
Ja miksi toimivaa pitäisikään muuttaa? Kuluneiden vuosien aikana Mamista on nimittäin tullut koko Suomen suosikki. Se on muun muassa äänestetty Turun parhaaksi ravintolaksi, mutta pärjännyt myös Suomen parhaiden ravintoloiden kärkikahinoissa. Lisäksi Mamille on kertynyt Turussa kasa uskollisia vakioasiakkaita. Ja ravintolan konsepti on edelleen sama kuin neljätoista vuotta sitten, kun Rauhala perusti sen yhdessä Mikko Piipposen kanssa: konstailematon ruoka läheltä tulevista raaka-aineista ja hyvä tunnelma.
Turkulainen Mami-ravintola täyttää keväällä 14 vuotta. Uusi vuosi ei tuo mukanaan suuria muutoksia. Ravintolaan
saatiin kuitenkin lisää toimivuutta vuodenvaihteen remontilla ja uudella baaritiskillä.
Vanhakin koira voi oppia uusia temppuja. Koronapandemia on nimittäin pakottanut myös Mamin nopeisiin kokeiluihin. Viime vuonna maaliskuussa Mami muuttui yhdessä yössä take away -ravintolaksi, ja samalla linjalla jatkettiin myös tänä vuonna uuden ravintolasulun alkaessa maaliskuussa.
“Take away -myynti on ollut meille kova suksee, mutta täysin erilaista tekemistä kuin mihin olemme tottuneet. Tänä vuonna kokeilemme myös noutomyyntiaikojen pidentämistä. Olemme auki kuuteen asti. Pidempi aukioloaika varmistaa sen, että meiltä voi hakea myös iltaruuan.”
Rauhala kertoo, että viime vuodesta he oppivat ainakin sen, että noutomyyntiin liittyvien tuotteiden hankkiminen nosti omia tukkuostoja kolme prosenttia. Se on asettanut paineita miettiä tarkasti, miten ruuat pakataan, mutta myös tarkistaa hintoja niin, että kasvaneet kulut tulevat katetuiksi.
Sitä Rauhala ei osaa vielä sanoa, mitä roolia noutomyynti tulee tulevaisuudessa Mamissa näyttelemään. Vaikka koronatilanteessa siitä on ollut apua, on siinä kuitenkin haasteensa.
“Kolme perhettä tilasi meiltä yhteistä Teams-illallista varten ruokia. Jaoimme kolmeen kassiin häränfileetä ja turskaa. Jouduimme miettimään tarkasti pakkaamista, jotta annokset toimivat vielä kotonakin, jonne ne on kuljetettu monen mutkan kautta”, Rauhala antaa esimerkin.
Vuonna 2020 Mamilla meni hyvin noutomyynnin lisäksi myös kesän ansiosta. Silloin avattiin 50 paikan terassi, eikä ravintolan toiminta poikennut paljoakaan normaalista kesästä. Rauhala tuntuukin olevan koittavaa kesää enemmän huolissaan loppusyksystä ja alkutalvesta, jotka olivat myös viime vuonna vaikeita.
“Suomeen ei silloin tullut turisteja Keski-Euroopasta. Kun suomalaisten kesälomat alkavat olla lopuillaan, nämä turistit ovat normaalisti pidentäneet kautta ja täyttäneet iltamyyntiä. Uskon, että muun muassa se aiheuttaa epävarmuutta kaikille.”
“Onneksi alalla saa helposti vertaistukea. Kaikki jakavat nyt saman tilanteen. Murehdimme siis samoista asioista ja myös puhumme niistä. Muita vaihtoehtoja ei ole kuin selvitä”, hän kuvailee.
Mamin Marko Rauhala vitsailee “Suomen vanhimpien kokkien” olevan ravintolan kilpailuvaltin. Korona näkyy heillä
muun muassa odotuksena ja epävarmuutena.
Vaikka Mami luottaakin alkuperäiseen konseptiinsa, menua päivitetään jatkuvasti. Se ei koostu vain suosituista klassikkoannoksista, vaan myös raikkaista uutuuksista.
“Jos vertailisimme listoja ja annoksia ravintolan alkutaipaleella ja nyt, olisivat ne aivan erilaisia”, Rauhala tiivistää.
Ravintola Mamin asiakkuutta hoitava Wihuri Metro-tukun avainasiakaspäällikön Simo Hemmingin mukaan tukku tarjoaa ravintolalle ratkaisuita jo ennen kuin niitä osataan edes kaivata. Osa näistä ratkaisuista liittyy juuri annoksien uudistamiseen.
“Voimme esimerkiksi tarjota kalliille brändituotteille vaihtoehtoja, jotka asiakas voi ottaa käyttöönsä ja testattavaksi. Jos ravintola kokee tuotteet hyviksi vaihtoehdoiksi kalliimmille, syntyy säästöä”, Hemminki sanoo.
Hän kuitenkin tuntee Mamin jo niin hyvin, että tietää, mitä kannattaa ehdottaa ja mitä ei.
“Simolla on pelisilmää. Hän tietää, että vaikka olemme avoimia ehdotuksille, emme hevillä lähde pomppimaan trendien mukaan.”
Jotta Hemminki pystyy ennakoimaan asiakkaiden toiveita ja säilyttämään pelisilmänsä, on hänen seurattava alaa tarkasti.
“Pitää olla kiinnostunut asioista, seurata jatkuvasti mitä tapahtuu, verkostoitua esimerkiksi maahantuojien kanssa ja olla kaikin tavoin ajan hermolla markkinasta”, hän kuvailee työtänsä.
Ravintola Mamin Marko Rauhala kehuu Wihurin Metro-tukun Simo Hemminkiä hyvästä pelisilmästä. Vuosien
yhteistyön aikana Simo on oppinut ennakoimaan, millaista apua ravintola tarvitsee.
Mami aloitti yhteistyön Wihuri Metro-tukun kanssa vuonna 2013. Metro-tukku ei ollut pitkään ravintola-alalla töitä tehneelle Rauhalalle ennestään tuttu kumppani, mutta Hemminki vakuutti Rauhalan persoonallaan.
“Kyllä se niin pitkälti on, että luottamus yhteistyöhön syntyy henkilöiden avulla. Simo on tehnyt töitä kokkina, joten ravintola-ala ei ole vieras. Ajattelen, että parhaimmillaan tavarantoimittaja onkin osa ravintolaa. Nytkin haastatteluun tullessa Simo toi samalla mukanaan kymmenen litraa kermaa, koska tiesi meidän tarvitsevan sitä”, Rauhala toteaa.
Hemminki on samaa mieltä ja kuvailee tukun ja ravintolan yhteistyötä kumppanuudeksi. “Saatan jopa ottaa henkilökohtaisesti sen, jos joku asiakas ilmoittaa vaihtavansa tukkua. Alan heti miettiä, mitä minä olen tehnyt väärin.”
Vaikka Rauhala ja Hemminki olivat toisilleen tuntemattomia ennen yhteistyötä, on suhde muuttunut vuosien varrella kaveruudeksi. Rauhalan mukaan tällainen luottamussuhde varmistaa sen, että murheistakin saa avautua, jos sellaisia on.
“Myöhään jouluaattoyönäkin taisimme jutella tunnin puhelimessa”, Hemminki muistelee.
“Vaikka yhteistyömme onkin tiivistä, niin ihan vielä en kuitenkaan ole ottanut Metro-tukun logoa tatuointina”, Rauhala vitsailee.
Teksti Jenni Junkala, kuvat Jussi Vierimaa
Tutustu myös muihin asiakasreferensseihimme täällä.
Palveleva verkkokauppamme ja Metro-pikatukut ovat valmiina sinua varten. Wihuri Metro-tukun asiakkaana voit keskittyä omaan ydintoimintaasi samalla kun me palvelemme sinua. Liity nopeasti asiakkaaksi ->