Wihuri Metro-tukku blogi

Ruoka- ja juomatrendejä Anuga-messuilta – mitä seuraavaksi?

Kirjoittanut Wihuri Metro-tukku | 14.10.2025 12:13

Anuga on yksi suurimmista kansainvälisistä ruoka- ja juoma-alan messuista ja juuri oikea paikka nuuskia trendejä. Asiantuntijamme kävivät messuilla, jotta voimme varmistaa ajankohtaisen, kiinnostavan sekä ravintolayrittäjien työtä helpottavan valikoiman. Ennen kuin pääsemme kertomaan, miten messulöydöt tulevat näkymään valikoimassamme, jaamme havaintomme alan tämänhetkisistä trendeistä.

 

1.    Hyvinvointia entistä henkilökohtaisemmin

Kuluttajien käyttäytymistä ohjaavat hyvinvointi ja hallinnan tunne.

 

Terveyttä ja kauneutta edistävät raaka-aineet

Elämä on hektistä ja stressi näkyy sisuksissamme asti. Terveyttä edistäville raaka-aineille on enemmän kysyntää kuin koskaan. Vatsan hyvinvointi on keskiössä ja suoliston mikrobistoa halutaan helliä kuiduilla rikastetuilla tai täysjyvätuotteilla. Kasveista ja sienistä valmistettuja adaptogeenijuomia nautitaan stressin lievittämiseksi. Fermentoidut tuotteet tukevat hyvinvointia.

Haluamme myös hyvinvoinnin näkyvän ulospäin. Tuotteet saavat lisäarvoa, kun niihin lisää kollageenia tai proteiinia. Acai-marja ja juurikasvi maca ovat suosittuja superruokia, joiden lääkinnälliset ominaisuudet vetävät puoleensa.

 

Personoitu ravinto

Kun hyvinvoinnin ja personoinnin trendit kohtaavat, on kyse terveellisestä ruoasta omien mieltymysten mukaan. Yksi haluaa keskittyä probioottisiin juomiin, toinen proteiinipitoiseen leipään ja kolmas inuliinia sisältävään kahvijuomaan.

 

2.    Tulisuus jatkuu makutrendinä

Kuluttajat ovat jo jonkin aikaan olleet lämmön perään lautasella eikä tähän ole tulossa muutosta. Yksittäisten suosikkiraaka-aineiden lisäksi rohkeat kategoriarajat ylittävät makuyhdistelmät valtaavat markkinaa.

 

Hot and spicy

Tuliset ja mausteiset maut näkyvät chilin, kimchin, smoky bbq:n ja jalopenon suosiona. Kuluttajat toivottavat tervetulleeksi erilaiset kulttuuriset vaikutteet, jotka aikaansaavat rohkeita makutrendejä. Aasian maut jatkavat houkuttelevina, ja Korean (K-Food) vanavedessä kiinalainen keittiö nostaa päätään.

 

Uniikkeja makuyhdistelmiä

Klassikoita tarjoillaan uusilla twisteillä. Curry-maustetut oliivit, wasabi-juusto ja ginillä maustetut sipsit edustavat kasvavaa kategoriaa, jossa jujuna on ainutlaatuinen maku.

 

Pistaasi, kookos ja sienet

Pistaasin ilmiömäinen suosio ei ota loppuakseen ja dubai-suklaan maku on mukana monissa elintarvikkeissa. Kookos tyydyttää niin makean kuin rasvaisen himoa eikä ole kovin hiilihydraattipitoinen, mikä istuu vallitseviin ruokatrendeihin. Sienistä on moneksi ja umaminen maku korvaa hyvin lihatuotteita. Tryffelistä saa suolaista aromia, kun muuten suolan käyttöä halutaan rajoittaa.

 

Leikkisää ja kaikki aistit huomioivaa

Kuka sanoi, että ruoalla ei saisi leikkiä? Epätavalliset rakenteet ja moniaistillisuus kutsuvat hauskan ruoan äärelle. Tuomalla jotakin pientä uutta, pystyy kustannustehokkaasti vahvistamaan elämyksiä. Balsamiviinietikkahiutaleilla voi koristaa salaattia, bresaola-suikaleilla luoda näyttäviä annoksia ja siniherneen kukalla tuoda juomaan sinistä väriä.

 

3.    Kasvipohjaisissa innovoidaan

Koska eläinperäisiä raaka-aineita halutaan vähentää määrätietoisesti, mikä vain tuote muuttuu vegaaniseksi tai kasvipohjaiseksi.

 

Kasvipohjaisuus valtaa kalakategoriaa

Lihan lisäksi myös kalalle on tullut runsaasti kasvivaihtoehtoja, joissa hyödynnetään levää, mykoproteiinia tai umamia. Vegaaninen tonnikala on esimerkki tuotteesta, jossa tutun merenelävän mieluista makua ja tekstuuria voi nauttia kestävällä tavalla.

 

Innovaatioita joka makuun

Vegekategoriassa mikään ei pian ole mahdotonta, kun nyt jo markkinoille on tulossa kasvipohjainen kananmuna, josta saa niin uppopaistettua munaa kuin munakokkelia. Vegaaninen suklaa syntyy aprikoosin ydinuutteesta.

 

4.    Luontaisesti sokeritonta, tehdysti neliötä

Luontaisesti makea on suosittua ja proteiinia sopii lisätä myös kaikenlaisiin kahvilatuotteisiin. Leivonnaisissa neliön muoto trendaa.

 

Sokeri pois, proteiinia tilalle

Vähemmän sokerisille vaihtoehdoille riittää kysyntää. Lisäksi proteiinia lisätään niin pastaan kuin kroissantteihin. Raaka-aineita, joissa on valmiiksi paljon proteiinia, hyödynnetään yhä enemmän, mistä esimerkkinä toimivat sipsit kananmunanvalkuaisista.

 

5.    Pakkauksiin näyttävyyttä ja vastuullisuutta

Kestävyyteen suhtaudutaan vakavasti, muuten voi hassutella

Tuotteiden käytön helpottamiseksi ja optimoimiseksi oliiviöljy on päässyt suihke- ja nokkapulloihin. Vesi tetrapakkauksessa tukee ympäristöystävällisyyttä. Jos ruoassa on nähtävissä leikittelyä, sama trendi näkyy myös pakkauksissa, jotka ovat saaneet sekä väriä että kimalletta.

 

Lisäosilla personointia

Personoinnin trendi näkyy pakkauksissakin, kun erilaisilla lisäosilla voi tuoda väriä tai makua. Esimerkiksi vesipulloissa voi vaikuttaa omaan juomaelämykseen kapseleilla tai muilla lisäosilla.


Inspiroiduitko jostakin trendistä? Muistathan, että voit vaikuttaa valikoimaamme täällä.